Bij een letterlijke opmerking, zegt men iets zonder andere bedoeling, dus letter-voor-letter wat men zegt.

Bijvoorbeeld als men zegt: "Dat is water naar de zee dragen", dan zou de letterlijke betekenis zijn, dat je een emmer water hebt, naar de zee loopt en het daar leeg gooit.
Maar dat is vrij zinloos. Je kan het water ook gewoon in de wc gooien, nietwaar.

Dus als men zoiets zegt, bedoelt men altijd dat iets zinloos is. Men heeft dan dat beeld voor ogen, van dat zinloze water dragen.
Een figuur is een beeld. Daarom heet dit figuurlijk.

Heel veel spreekwoorden zijn figuurlijk bedoeld.

Voor de gevorderden.
Sommige figuurlijk gebruikte woorden, worden op den duur letterlijk gebruikt.
Bijvoorbeeld het woord 'handicap'.
Dit is een term uit de sport die gebruikt wordt voor heel goede spelers. Het gaat over golf, paardensport, bowlen.
De speler is zo goed, dat hij een handicap krijgt: minpunten aan het begin van een spel. Dan kan hij spelen tegen een beginner, die met 0 punten begint. Zo is de strijd gelijk, en kan de goede speler ook eens verliezen.
De goede speler is trots op zijn handicap.

Maar het woord handicap wordt nu meestal letterlijk gebruikt, en duidt dan op een beperking, zoals een been dat ontbreekt. Hij zal daar niet trots op zijn.

Dit kan het soms moeilijk maken.

Als je dus niet begrijpt wat iemand bedoelt, is het geen schande om te vragen of hij bedoelt wat hij zegt (letterlijk), of dat hij iets anders bedoelt (figuurlijk). Mensen vinden het fijn om te weten of iets goed overkomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Letterlijk is echt bedoeld. figuurlijk is eigenlijk beeldspraak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ene, letterlijk. is precies zoals het gezegd of geschreven is. Het is de werkelijkheid. Het andere, figuurlijk, is iets dat bedoeld is in overdrachtelijke zin; het is een vergelijking met de werkelijkheid. Ik geef je een voorbeeld: je eet een hete peper en je roept "Ik sta in brand!" Je kan echt in brand staan met vuur en vlammen; dat is dan letterlijk. Maar bij een hete peper is je uitroep meer figuurlijk. Er is geen echt vuur maar jij hebt het gevoel dat je in brand staat.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ 1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Dat is goed uitgelegd!
een voorbeeld; stel iemand hou je voor de gek waar nog een aantal mensen bij zijn, dan sta je figuurlijk voor aap.
(bij wijze van spreken) maar als je in een dieren tuin voor de apenkooi sta te kijken naar een aap sta je letterlijk voor aap. (in het echt)