Hoe maak ik een duidelijk en korte samenvatting van een vak zoals geschiedenis of economie

Ik zou graag wat tips willen hebben om een goede samenvatting zo kort mogelijk te maken. Als ik samenvat is het soms heel lang of heel kort met bijna geen informatie. Hoe kan je het best het belangrijkste informatie uit een verhaal halen??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4K

Antwoorden (3)

het belangrijkste is makkelijk te achterhalen want als je een verhaal maakt en dat er uit laat is het opeens heel onduidelijk voorbeeld:

jan was een man van 3 meter hoog en heeft hier mee het record langste man behaald in de jaren 1300 hierdoor werd hij beschouwd als een reus terwijl hij een gewoon mens is.
door dat deze man zo lang was kon hij makkelijk over de muren klimmen van dorpen en steden en zo veel stelen zonder al te veel moeite

samengevat :

jan is een man van 3 meter uit het jaar 1300 en werd gezien als een reus.
hij was een goede dief dor zijn lengte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelf ook beiden vakken en ik moet zeggen dat het inderdaad soms een beetje lastig is om de echt belangrijke dingen uit een verhaal te halen.

Geschiedenis:

Denk eraan bij geschiedenis dat je 3 dingen altijd kent: de begrippen, de jaartallen en de gebeurtenissen (en dat in de juiste tijdsvolgorde). Ik weet niet in wat voor hoofdstuk je zit, maar als het bijvoorbeeld gaat om de Vietnam oorlog, een examen katern voor 5 havo, dan is het van belang om de gebeurtenissen vooral duidelijk voor jezelf te hebben. Wanneer je aan je samenvatting begint, moet je jezelf voornemen om strikt te kijken naar wat echt belangrijk is. Waarvan jij denkt: Dat doet er toe! Als je er echt niet uitkomt, kun je aan de desbetreffende docent vragen om de belangrijkste dingen die je moet kennen. Die leer je dan, zodat je dat tenminste al weet. De rest van de stof die je dan overhoud heb je waarschijnlijk al een paar keer gelezen, dus die ken je dan al. Die hoef je dan eigenlijk niet meer te verwerken in je samenvatting.

Economie: Mijn economie toetsen zijn bijna nooit berust op begrippen vragen, wij krijgen altijd echte toepassing vragen, waar je de begrippen moet toepassen. Leer bij economie altijd je begrippenlijst, niet letterlijk, zet het begrip om in je eigen woorden zodat je het zelf ook snapt. Bij economie is van belang dat wanneer je bijv. 2 hoofdstukken moet leren voor een toets, je eerst datgene leert wat telkens weer terugkomt. Als er in je boek tig aanbod en vraag grafieken staan, dan lijkt me dat erg van belang. Vaak is het voor economie van zelf sprekend wat je moet leren. Ik weet niet wat voor boek je hebt, maar in mijn boek staat altijd aan het begin van het hoofdstuk wat je moet kennen en kunnen, daar concentreer ik me altijd op.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je moeite hebt met samenvatten: probeer dan eens vragen te maken.

Lees een alinea en bedenk je welke vraag je als leerkracht zou kunnen stellen. Typ die in word en ga zo je hele tekst door. De dag erna probeer je of je al wat antwoorden weet, die check je en typ je onder de vraag. De andere antwoorden zoek je op en typ je ook onder de vragen.

Uitprinten en een papiertje op het antwoord onder de eerste vraag leggen en dan kun je jezelf overhoren.

Niet ieder mens is goed in samenvatten.