Kan een kinderarts doorverwijzen om een iq test af te nemen bij een psycholoog als een vermoedelijke hoogbegaafdheid indirect in de verwijzing staat?

Mijn zoon van 8 heeft erg veel problemen met zijn motoriek grote/fijne.Op school levert dit heel veel problemen op (onleesbaar schrift).Nu wil de huisarts (na 3 jaar fysio) dat mijn zoon onderzocht wordt op een asynchronische ontwikkeling.Op school presteert hij slecht,heeft weinig vrienden,aandachtsproblemen etc.Het gekke is dat hij ondanks alle aandachtsproblemen ruim voldoende scoort op de cito's.De laatste 2 jaar eigenlijk zakt hij steeds meer achteruit.Eerst haalde hij overal A, B scores,nu is dat al C geworden.De juf zegt dat er niet uitkomt wat erin zit.Thuis echter zien wij een heel ander kind.Hij speelt piano,schaakt,speelt go,kan klaverjassen en bridgen.Verder houdt hij van quizzen op tv (mes op tafel, lingo, ik houd van holland, that's the question etc.) Hij slaapt weinig,en is vaak heel opstandig/dwars.Het rekenen op school is een C, thuis doet hij aan breuken/worteltrekken op computer spelletjes.Vorig jaar (groep 4) heeft hij de tafels 1 t/m 15 door elkaar behaald,en stond hij nog een A voor rekenen op de Cito.De juf wil hem nu laten doubleren (jonge leerling, eind aug.),sociaal emotioneel (hij heeft oudere vriendjes) zwak,aandachtsproblemen,slecht schrift, spellingsproblemen.Inmiddels zit de intern begeleider er bovenop.In de verwijzing van de huisarts naar de kinderarts staat dat mijn zoon hoogbegaafd lijkt.Kan dit de reden zijn voor zijn problemen?En kan de kinderarts dit zelf testen of doorverwijzen?Zijn de kosten van zo'n test dan voor onze rekening?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Een IQ test wordt bij kinderen vooral gedaan door een orthopedagoog. Een test op internet van Mensa is niet geschikt voor kinderen.

Bespreek het gewoon met de kinderarts, al denk ik dat je hiervoor ook gewoon terecht kunt bij je huisarts. Of het vergoed word weet ik niet, kun je vragen aan de huisarts of beter: vraag het hier: http://www.hb-kind-forum.nl/

Voor het schrijven is een kinderfysiotherapeut heel geschikt, die test ook precies de grove en fijne motoriek (doorverwijzing ook via huisarts en is dan gratis).

Laat je kind absoluut NIET zitten, nergens voor nodig en zal heel slecht voor hem zijn. Hiervoor kun je ook terecht bij het bovengenoemde forum.

Je zit op de goede weg: laat uitzoeken wat er met je kind is want onderpresteren is heel vervelend en blijkbaar ziet de juf totaal niet wat er in je kind zit. Weet ze wel wat hij allemaal thuis doet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

@jacoba74

Het lijken mij grote problemen waar je mee worstelt.

Ik heb hier weinig ervaring mee of verstand van, maar weet wel dat hoogbegaafde kinderen vaak onderpresteren, zich op school vervelen wat weer niet herkend wordt.

Op mensa.nl (club voor hoogbegaafde mensen) kun je een thuistest doen die niet de hoogte van je IQ aangeeft, maar wel of je misschien nog een test moet doen.

Advies

Informeer bij je verzekering of de kosten van doorverwijzingen/onderzoeken e.d. voor eigen rekening zijn, of niet.

Wat betreft de problemen met zijn motoriek, is het misschien een idee om zoonlief aan een sport te laten doen (turnen) iets wat niet fanatiek is (zoals voetbal) maar waar wel zicht op is (turnleraar).

Kijk op mensa.nl (club voor hoogbegaafde mensen) - doe eventueel de test (leeftijd aan verbonden?).

Ga door met de onderzoeken door artsen, alle informatie is welkom.

Succes !

Toegevoegd na 8 minuten:
slecht schrift : schoonschrijven was vroeger een cijfer op je rapport waard ! Ik denk dat dat een kwestie van aanleren is. Dat hoeft geen probleem te zijn : iedere dag een stukje laten schrijven / overschrijven uit de krant en na een week of twee is dat geen probleem meer als er maar op gelet wordt (eigen ervaring...).

Toegevoegd na 15 minuten:
Het antwoord op de originele vraag lijkt mij : ja.
De huisarts heeft verwezen naar de kinderarts/specialist, deze verwijst weer naar de psycholoog en de test, naar aanleiding van zijn onderzoek en de indirecte 'hint' in de verwijzing van de huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou inderdaad kunnen (maar hoeft niet!) dat je kind hoogbegaafd is, en de kinderarts, maar ook de huisarts, kunnen je doorverwijzen naar een psycholoog, psychiater of orthopedagoog om hem te onderzoeken. Als je echt een vermoeden van hoogbegaafdheid hebt, raad ik je aan te zoeken naar een tester die affiniteit heeft met hoogbegaafdheid. Die heeft beter inzicht in kinderen die onderpresteren en kan daar doorheenprikken.
Verder een heel interessant forum, ook voor kinderen waarvan hoogbegaafdheid niet is aangetoond, in de link hieronder
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heftig waar jullie als gezin mee worstelen. Maar wees blij dat er nu iets gaat gebeuren! Je hebt een verwijsbrief van de huisarts naar de kinderarts. Dat is een belangrijke stap! De kinderarts heeft ervaring, je kunt met hem of haar al je vragen bespreken die je hier stelt. Waar de test uiteindelijk plaatsvindt en of je als ouder daar voor moet betalen hoor je dan wel, bij de kinderarts.
Maak die afspraak met de kinderarts zo snel mogelijk, zodat je verder kunt. Het is nu april. Stel dat je zoon inderdaad hoogbegaafd blijkt te zijn, dan heb je nog tijd om vóór het begin van het nieuwe schooljaar te kijken naar mogelijkheden voor een andere basisschool. Er zijn basisscholen met speciale groepen voor hoogbegaafde kinderen. Wat zou hij daar opbloeien als hij inderdaad hoogbegaafd blijkt te zijn.