Is het mogelijk om van 3 TL naar 3 havo te gaan?

Ik zit nu in 2 kader. Volgend jaar kan k naar TL gaan en ik wil zo snel mogelijk naar havo toe gaan. Maar kan k van 3 TL naar 3 Havo gaan? dat blijft mijn vraag (en van veel andere mensen)

Alvast bedankt voor je antwoord

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (4)

Dat hangt een beetje af van de school ; bijna altijd moet je een bepaald minimum aan cijfers halen (vaak ene optelsom van al je cijfers, een gemiddelde met een minimum of een bepaald cijfer of gemiddelde in bepaalde vakken.

Bijvoorbeeld dat je minimaal voor alles een 7.5 moet staan maar geen enkel cijfer mag lager zijn dan een 7, en wiskunde, Nederlands en Engels niet lager dan 7,5. (Ik noem maar een zijstraat hoor !!)

Vaak kun je de precieze voorwaarden terugvinden in het informatieboekje van je school, of van de havo waar je heenwilt. Overigens spelen naast je cijfers ook je houding en aanleg nog een rol ; als het bijvoorbeeld fysiek onmogelijk voor je is hoger dan een 6 voor gym te halen, zullen ze je dáár niet op tegenhouden.

Doordat de HAVO echter al ettelijke jaren te kampen heeft met een feitelijk te laag niveau van (instromende) leerlingen, zijn de eisen wel scherper geworden. Ook is het niet meer overal mogelijk om te 'stapelen'. (Na VMBO-examen je HAVO-examen en daarna eventueel nog VWO-examen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt heel erg aan jouw school. Heel soms kun je nog van 3TL naar 4havo maar dat moet je van tevoren vragen en welke eisen daarvoor zijn. Hiervoor moet je wel hele hoge cijfers halen.

Na 3TL kun je wel naar 3havo (als je goed genoeg bent maar dan blijf je dus zitten). De meest logische weg is na je examen in 4TL naar 4 Havo.

Dus contact opnemen met je mentor om te vragen hoe dit op jouw school kan, elke school heeft andere eisen en soms zal het gewoon niet kunnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overstappen naar een hoger niveau is altijd het beste aan het begin van je schoolloopbaan. Dus na klas 1, of eventueel na klas 2.
Jouw plannen zijn niet heel realistisch. Van 2 Kader naar 3 Theoretisch is al een grote stap. Je gaat naar een hoger niveau, de lesstof is moeilijker, de vakken soms anders dan je nu gewend bent, ander gebouw, docenten en een andere klas. En dan ook nog op de leeftijd dat veel gepuberd wordt. Die omschakeling gaat bijna nooit vlekkeloos. Jouw wens is om daarna, na klas 3 eigenlijk te "doubleren" maar dan in Havo 3. Alweer wennen aan al die veranderingen. Op onze school is dat niet mogelijk, maar ook helemaal niet wenselijk.
Je bent niet voor niks nu leerling op Kaderniveau. Als jij naar de Havo had gekund had je daar nu toch al op moeten zitten?
Wat wel vaker gebeurt, is de overstap ná klas 4 Theoretisch naar klas 4 Havo. Dan haal je alsnog je Havodiploma. Maar lang niet elke leerling van VMBO-Theoretisch kan uiteindelijk die overstap aan. En jij wilt die overstap maken terwijl je nu op Kader zit. Snap je mijn twijfels? Ik ben bang dat je niet zo realistisch bent.
Wat je kunt proberen zijn volgens mij deze opties:
Nu hele goede cijfers halen en dan naar 3 Theoretisch. Daar goed je best doen en na klas 4 met een diploma met goede eindcijfers overstappen naar Havo 4.
Zelfde, maar dan na VMBO-T naar een goede MBO4 opleiding. Daarna is HBO nog mogelijk, òf je gaat aan het werk.
3.
Kader afmaken, met goede cijfers slagen en dan naar diezelfde goede MBOopleiding. Daarna aan het werk of verder leren op het HBO.
Veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De belangrijkste wettelijke voorwaarde voor een tl-er om toegelaten te worden tot de HAVO is het bezit van het diploma VMBO-tl. een grote meerderheid van de HAVO's stelt als extra eis dat een instromer een gerede kans heeft in 2 jaar het HAVO diploma te halen. de belangrijkste eisen zijn;
een bepaald gemiddeld cijfer op de eindcijferlijst( niet lager dan 7, liever iets hoger)
een goede motivatie dan wel werkhouding en/of een positief advies van de vmbo-decaan.

Veel havo's eisen ook extra dat je een voldoende in wiskunde hebt, als dit in je profiel zit,
Sommigen eisen dat je voldoende vakken in je profiel hebt en sommigen eisen dat je een voldoende in Nederlands hebt.

Vaak wordt als aanvullende eis onder meer gesteld als het vakkenpakket VMBO niet overeenkomt met de profielkeuze op het HAVO, de leerlingen een wiskundeprogramma voor doorstromers volgen of aanvullende modules. Andere HAVO's hebben het over aansluitmodules of bijspijkerprogramma's.
In het algemeen komt het erop neer dat HAVO's bewaken dat vereiste kennis van wiskunde, natuurkunde en scheikunde voldoende aanwezig is of dat ervoor gezorgd wordt dat die kennis alsnog op peil gebracht wordt.

Kortom, het is flink aanpoten als je van VMBO-tl naar HAVO doorstroomt. Veel meer theorie en veel meer huiswerk staat je te wachten.

Mijn zoon had na CITO-toets HAVO-VWO advies en redde de brugklas HAVO niet. Ging toen naar 2 VMBO-tl met extra HAVO leerstof om te kijken of hij het niveau behield.
Kort voor Kerst kon hij zo weer overstappen omdat hij erg hoge cijfers had en met gemak leerde. Hij wilde echter niet en heeft heel relaxt zijn VMBO-tl diploma gehaald met alleen achten, 1 negen en 2 zevens. Hij werd toen met open armen op HAVO 4 ontvangen en volgend jaar doet hij examen. Op een ander HAVO werd hij niet aangenomen omdat zijn profielkeuze niet aansloot bij hun eisen en op deze HAVO hebben ze alles gewoon aangepast. Hij moest alleen een wiskundetest doen in zijn grote vakantie en als hij hierin tekort schoot wilden ze dat hij in de vakantie bijlessen zou nemen bij een docent van hun school. Hij wilde dit wel, maar hoefde het gelukkig niet. Zijn test was goed.

Niet elke HAVO heeft dezelfde eisen, dus het is zaak je dan te informeren welke profielen bij jou aansluiten.
amc