Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke werkvormen voor het voorgezet onderwijs zijn gericht op 'inleving'?

Ik wil graag een les geven waarin de leerlingen zich echt in moeten leven in mensen uit de industriële revolutie maar ik kan nergens goede inlevingswerkvormen vinden.

Welke werkvormen zijn er die gericht zijn op inleving?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een manier om leerlingen echt in het verleden te laten duiken is door middel van inlevingsopdrachten. Dit zijn opdrachten waarbij leerlingen moeten doen alsof ze een historisch figuur zijn of alsof ze in een bepaalde tijd leven. Vanuit het oogpunt van een persoon uit de tijd van de industriele revolutie 19e eeuw. De Industriële Revolutie
Een onderwerp dat voor veel leerlingen ver van hun bed is, is de Industriele Revolutie. In de tweede klas kunnen maar weinig leerlingen zich iets voorstellen bij processen als mechanisering, urbanisatie en industrialisatie. Ik vertel mijn leerlingen dat vooral de fabrieksarbeiders slechte werkomstandigheden hadden en helaas ook kinderen kinderabeid verrichten.
Verder is het belangrijk dat in deze begin periode allerlei uitvindingen werden gedaan m.b.t. het maken van machines.
De stoom machines, treinen, schepen, voertuigen noem maar op. Een werkvorm kan een toneel of dramastukje zijn maar ook een quiz waar allerlei elementen en onderdelen van een een onderwerp die je wilt bespreken. De meest gesloten activiteit om inleven te oefenen is door middel van een schrijfopdracht. Leerlingen proberen een historisch moment te beschrijven door de ogen van een tijdgenoot.
Een tussenvorm tussen schrijven en naspelen is tekenen. Tekenopdrachten zijn gemakkelijk te organiseren, goed te te beoordelen en in alle leerlagen en op alle niveau’s in te zetten. Door leerlingen te laten tekenen, maken ze geschiedenis concreet. Leerlingen worden door tekenopdrachten uitgedaagd hun beeld van het verleden te laten zien.
Succes
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding