Gebruik je best een laptop om notities te nemen of doe je dat beter schriftelijk?

Ik twijfel tussen de twee, ik ga volgend jaar criminologie studeren en weet echt niet wat het beste is. Wat raden jullie aan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.5K

Antwoorden (7)

Weinig studenten kunnen snel genoeg typen om op een latop aantekeningen te maken. Bovendien kun je op een normale laptop eigenlijk alleen maar tekst typen, onderstrepen, pijltjes, tekeningetjes gaat allemaal erg moeizaam.

Ik ken docenten die hun studenten dringend verzoeken hun kleppen (die van de laptops) dicht te doen omdat de ervaring leert dat er weinig aangetekend, maar des te meer ge twitterd, gebrowsed, ge-msnd en ge-emaild wordt achter die klepjes.

Een blocknote en een paar (gekleurde) pennen of potloden dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!
Maar ik wil wel even zeggen dat laptop juist sneller gaat en dat je er een gewone 'tekst' van kunt maken terwijl het bij schriftelijke notities eerder schematisch (en soms wat minder netjes) is...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
400 tikken per minuut hier. Daar kan geen pen tegenop
Ik raad je notitie blokje aan ook al krabbel je wat
later herinner je beter wat dat nou precies inhoudt.
het werkt beter op je hersenstructuur
en associatieve gedachten

Een laptop is meer voor het uitwerken van,.... het eind resultaat
12 jaar geleden
ik raad je een laptop met internetontvangst aan.

de aantekeningen die je maakt zijn meteen netjes. handgeschreven aantekeningen zijn na de les soms bijna niet meer te oncijferen ( kan ook aan mij liggen :)).

Bovendien kun je door het internet tijdens de les snel even wat de verdieping in gaan, door achtergrond info op te zoeken. op de universiteit is het namelijk niet gewoon dat je vragen stelt aan de docent tijdens de les. de groepen zijn hier namelijk vaak veel te groot voor.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat 'even opzoeken op internet' is een probleem: de aandacht gaat dan niet meer naar het college maar naar internet. Daar zijn veel te veel afleiders (even mijn email, facebook, twitter checken...)
Achtereenvolgens staat de docent zijn tijd te verdoen en tegen achterkanten van laptops te praten.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
dat heb je zelf in de hand, of je je aandacht wil schenken aan bijzaken als email, facebook etc. als je niet wilt opletten dan kan dat ook als je geen laptop hebt. even wegdromen of staren naar leuke studentes. heb je geen laptop voor nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat is je eigen verantwoording natuurlijk.
Als je een papier voor je hebt liggen kan je ook poppetjes gaan tekenen. ;-)
Denk persoonlijk dat de ouderwetse schrijfblok betrouwbaarder werkt.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat de accu's van mijn pen leeg raakte.
Of dat mijn schrift craste.

Alleen al om die redenen zou ik voor pen en papier kiezen.

Kan mij haast niet voorstellen dat je een reserve laptop meeneemt..................

Je kan je notities naderhand altijd nog uitwerken op een laptop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Joh, dat hangt echt af van je persoonlijke situatie.

Sommige mensen typen veel sneller dan ze kunnen schrijven, schrijven (zeker als dat snel moet) onleesbaar, of krijgen snel klachten van hand en vingers als ze lang moeten schrijven. Dan is een laptop erg handig.

Maar anderen vinden weer dat ze geschreven tekst beter onthouden dan getypte tekst, of willen graag teksten kunnen onderstrepen, snel pijltjes kunnen zetten of schemaatjes kunnen maken. Dan is een blocnote weer veel prettiger. Ook neemt dat veel makkelijker mee, en ben je dan niet afhankelijk van een goede accu, of stroomvoorziening in de collegezaal. En een blocnote of pen kun je gemakkelijk van iemand lenen als je die vergeet, een laptop niet.

Mocht je een laptop willen gebruiken voor het maken van aantekeningen, overweeg dan een mini-laptop. Ik heb er één zelf omdat ik een gewone laptop voor mij te zwaar is, en ik ook bijna niet kan schrijven. Ik krijg veel jaloerse blikken en opmerkingen van mensen die overigens gewoon kunnen schrijven, maar die deze manier van aantekeningen maken erg zouden zien zitten. Je pakt je mini-laptop er veel makkelijker bij dan een gewone laptop, en hebt ook meer ruimte naast de laptop voor je boeken.

Het hangt ook van je voorkeuren af: ik zou denk ik liever schrijven als ik het kon, maar vind het grote voordeel van de laptop wel dat je veel sneller een tekst terug kunt vinden, dat je dingen kunt samenvoegen, en dat je geen volgeschreven papiertjes kunt laten slingeren, om ze vervolgens kwijt te raken. Aan de andere kant is een schematische en meer associatieve weergave weer handiger op papier, en vind ik echt dat dingen beter inslijten in je geheugen als je schrijft, typen heeft meer afstand tot de daadwerkelijke tekst denk ik.

Laat het dus afhangen van: schrijf- versus typesnelheid, netheid versus associatief en schematisch weergeven, handzaamheid van je materiaal, en comfort van typen versus schrijven. Allemaal vrij persoonlijke dingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik naar mezelf kijk denk ik dat een gwone kladblok beter werkt. Soms kunnen "onnozele krabbeltjes" die je tijdens een vergadering (of les) hebt gemaakt je juist dat inzicht geven wat je achteraf nodig had. Met een gewone laptop mis je toch heel veel wat je normaal zou opschrijven.
Wat je wel zou kunnen doen is bijvoorbeeld een tablet met een pen meenemen. En dan een progje die je de mogelijkheid geeft je digitale notities ook op de pc te bekijken. Of een digitale notebloc. Dan maak je je notities op een vel papier, maar het word tevens digitaal opgeslagen, zodat je het later op je laptop kunt bekijken en bewerken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is iets dat je eigenlijk zelf moet ervaren en uittesten. Beide notitievormen hebben sterke en negatieve eigenschappen.

Noteren met pen en papier:
Voordelen:
- je kan snel switchen van schrijven naar schema's of gemakkelijk een tekening maken bij het onderwerp.
- je kan met je aantekeningen rondlopen en hoeft niet steeds afhankelijk te zijn van een elektronisch apparaat.
Klassieke aantekeningen kunnen niet uitvallen of crashen.
- Je kan zaken onderstrepen, markeren en kan je cursus/handboek aanvullen met aantekeningen + tekeningen + markeringen.

Nadelen:
- het is tijdrovend + schrijven is niet altijd handig tijdens de les als de docent(e) snel spreekt. Je geschrift is niet altijd hetzelfde, soms kan het onleesbaar gekribbel worden en heb je later meer tijd nodig om het te ontcijferen.
- Verhoogt de papierberg en is dus milieuvervuilend.
- geschreven notities kan je gemakkelijker verliezen.
- Het is vermoeiend voor je polsen en hand (bij lang schrijven)

Op een laptop:
Voordelen:
- je kan heel snel notities nemen (als je blind en/of snel kan typen)
- het is milieuvriendelijk
- je kan je notities niet verliezen tussen andere notities en doe je dat wel? Dan kan je het gemakkelijk terugvinden.
- het is altijd leesbaar
- je hoeft geen stapels boeken/cursussen/notitiebladen mee te sleuren
- je kan opzoekingen doen tijdens de les, in functie van de les.
- je kan, tijdens/na de les, heel snel en gemakkelijk een samenvatting maken van de les.
- als je moe bent kan een klasgenoot verder noteren (en dan is het nog steeds leesbaar)
- je hoeft geen slides/word-documenten/excel-sheets af te printen voor de les.

Nadelen:
- je kan niet gemakkelijk schema's, tabellen, markeringen of andere extra's noteren.
- sommige laptops zijn zwaar.
- als je je oplader bent vergeten en je laptop valt uit, dan kun je niet meer noteren.
- als je laptop crasht dan ben je misschien alles kwijt.
- het is soms een aandachtsafleider.
- sommige mensen vinden het niet handig om te studeren op een computer.
- als je er mee wilt rondlopen dan moet je ofwel een tablet hebben (maar dat kost veel geld), ofwel moet je beginnen afprinten.

Voila, dit zijn mijn bevinden. Ik verkies nog steeds het noteren op een laptop. Als je docent traag gaat dan kan je heel gemakkelijk tekeningen/schema's maken zonder een computergenie te zijn. Heb je bang dat je gegevens kwijt zullen zijn als je pc crasht? Tip: gebruik een usb-stick :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk, sommige tablets zijn relatief goedkoop. Hoe dan ook blijft het duur, aangezien tablets heel fragiel en smal zijn. Zulke producten verslijten snel of vertonen gemakkelijk mankementen. Een laptop of notebook zijn gemiddeld even duur als een "kwaliteits"tablet en gaan veel langer mee (gemiddeld).