Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het legaal om een leerling te laten zitten door zijn luie gedrag ?

Ik zit dus op een mbo-4 opleiding en voor het vak marketing haal ik altijd goeie cijfers.

Helaas doe ik niks aan mijn huiswerk en heeft mijn marketing leraar aan het begin van het jaar besloten om punten van je toets af te halen als je je huiswerk niet maakt. ( Ook punten er bij als je het wel maakt ) en dit heeft hij ook verteld.

Nu vraag ik mij af of dit wel mag, want vind het een beetje flauw als ik moet blijven zitten terwijl ik alles perfect snap en voor al mijn andere vakken ook goede cijfers heb

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je alles perfect snap, dan is huiswerk toch een eitje voor een karweitje?
Powergen
13 jaar geleden
@raffy, ik denk dat het hier om het princiepe gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja het is ook wel makkelijk, maar ik ben best wel lui en heb daarom niet zoveel zin om er tijd in te steken.
Amadea
13 jaar geleden
Sjongejonge, wat menen die leerlingen toch een rechten te hebben... Groot gelijk heeft de docent, lui zijn levert geen kennis op!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan je het hele vak niet versnelt doen. Mijn zoon heeft het rekenen voor de komende jaren al gedaan, ook mbo 4, hij mag de reken lessen nu overslaan, hoeft daar niet meer aanwezig te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je bij je baas je werk niet af maakt terwijl je wel wist hoe het moest blijf je ook niet lang. Gewoon je huiswerk maken dan blijf je ook niet zitten en ben je eerder van school af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Helaas' doe ik niets aan mijn huiswerk; dus 'helaas' gaat er een punt af. Als je zoals je zegt, zo goed in het vak bent zal dat puntje weinig verschil maken. Liever lui dan moe? Jouw keus en jouw verantwoordelijkheid!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
pfff... gelukkig bestaat zn regel niet bij mij op school :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die leraar is gewoon jaloers op je. Waar hij jarenlang voor heeft moeten ploeteren, doe jij op je sloffen. Het is puur de kift.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ItisI: ha ha, ja, leuk cynisch grapje. @con: ik heb ook marketing gedaan, als module. En ik vermoed dat je er helemaal niets van begrijpt. Marketing is namelijk net als wat je leert over verf op de kunstopleiding. Een echte marketier denkt niet in termen van begrijpen. Daar staat hij boven. Het gaat om de creativiteit, die nog boven het psychologisch inzicht staat, wat weer boven de stof staat. Joh, je zit er zó ontzettend naast. Wees blij, dat je leraar met jouw eigenwijzigheid het gevecht aan gaat. Petje af voor hem.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Hangt er vanaf. In sommige gevallen hoort het huiswerk (in welke vorm dan ook) bij de beoordeling van de kennis van de stof. Indien het dan niet wordt gemaakt, kan een leraar punten aftrekken of kiezen je niet te beoordelen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Overigens denk ik niet dat het illegaal is, in de vorm dat de docent een (gevangenis)straf kan krijgen. Echter kun je wel met een (neutraal) persoon binnen je school contact opnemen en het probleem voorleggen (bv. een coördinator).

Bij ons op school zijn er vakken waar de aanwezigheid verplicht is. Indien je niet komt (met goede reden mag je natuurlijk wél afwezig zijn), wordt je simpelweg uitgesloten van de toets. Dit is ook vastgelegd in een semestergids.

Twijfel je zeer of ben je het er totaal niet mee eens, stap dan naar een coördinator. Deze zal dit piekfijn uitleggen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat in dit geval alleen maar om maakwerk, en die stof krijgen we later in een toets. Aangezien ik daar voldoendes voor heb beheers ik de stof.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo simpel ligt het helaas niet. Ook "maakwerk" mag worden meegenomen. Ik maak het "dagelijks" mee op mijn opleiding (HBO dan wel). Sommige leraren zijn hier strikt in, beter gewoon je huiswerk maken dan, aangezien je blijkbaar de stof beheerst, moet dit ook vrij eenvoudig zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
precies attitude, dat schreef ik ook in mijn reactie. +
Ja, dat mag.
Je zegt dat je alles snapt, en dat zou dan uit de toetsen moeten blijken, maar dat is pas de eerste helft van het verhaal.
Wat jij 'snappen' noemt, is waarschijnlijk alleen maar 'als plausibel aanvaarden'. Het is passieve kennis, zoals dat heet.

Nu kan passieve kennis soms voldoende zijn. In de praktijk: dat de directie een marketingplan kan doorgronden.
Zal dat voor jou kunnen gaan gelden? En: zijn directieleden ook zou lui?
Ga dus voor jezelf grondig na, waarom passieve kennis voldoende is. Je moet dit helder kunnen verwoorden.

Als je dat niet kunt, is het altijd beter de kennis te activeren. Dat kan alleen, door er daadwerkelijk mee te oefenen. Daarmee activeer je andere en meer circuits in je hersenen, en kan de stof beklijven.

Maar er zit je blijkbaar iets dwars. Daar moet je achter zien te komen.

Misschien past de aanpak van de school niet bij jouw type van eigenwijsheid. Aanvaard dan dat je zo bent, en vooral: *doe* daar iets mee!
Bijvoorbeeld: zeg dat je geen huiswerk wilt maken, -omdat je daarbij een onoverkomelijke weerstand vanbinnen voelt- maar op een andere wijze wilt aantonen dat je de stof beheerst.
Je kan dan in overleg gaan, op welke wijze je dat kan doen.
Nog mooier is, dat jij zelf een plan van aanpak schrijft hoe je dat bewijs kan leveren. Dat heet competentiegericht onderwijs.

Dit laatste doet een ondernemer immers ook. Die stelt zich een doel, en gaat er dan voor. Op die manier bewijst hij voor zichzelf dat hij het kan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste minner: waarschijnlijk heb je van onderwijs geen verstand.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing