waar komt de merknaam Diesel vandaan?

ik ben voor school een verslag aan het schrijven over het kledingmerk Diesel. nu moet ik erachter zien te komen waar de merknaam zelf vandaan komt en waarom het merk Diesel is genoemd. Ik kan dit nergens vinden en vroeg me af of iemand dit weet en er ook een bron van heeft.

alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (4)

De oprichter (Rosso) vond de naam gewoon goed klinken, ook internationaal. Het komt niet speciaal ergens vandaan. Dit komt van een Engelse site:

Rosso had chosen the Diesel brand name especially for its international appeal. Pronounced more or less the same all over the world, the Diesel name fitted in with Rosso's concept of a single global market segmented not along national borders but along age and lifestyle lines. Rosso also was eager to test his own ideas of style. By 1979, he had created his first full menswear collection around the Diesel name; the company's first international sales came in 1981. The following year, the group opened a factory outlet store for its designs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Diesel is ook een Duitse familienaam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De naam Diesel is zeer zorgvuldig gekozen, omdat het namelijk ongeacht welke taal altijd hetzelfde wordt uitgesproken. Het is een internationaal woord wat een alternatief gevoel oproept: heel hip, lekker jong, en hartstikke tof.
Amadea
12 jaar geleden
De naam Diesel heeft voornamelijk zijn bekendheid gekregen door Rudolf Diesel. Dit was een zoon van Beierse immigranten die werd geboren in Parijs. Hij kreeg in 1898 patent op zijn Dieselmotor. Bij MAN werd in 1915 als eerste een Diesel in een vrachtauto ingebouwd.
Door de internationale bekendheid van de naam Diesel, leent de naam zich uitstekend om deze aan een product of zaak te verbinden.
Hierbij maakt men gemakshalve gebruik van een naam die al in het geheugen van de mens zit, kompleet met de eigenschap: "power en degelijkheid", die al sinds een eeuw is bewezen.
Diesel is een naam en geen product; vandaar dat men hem vrij kan gebruiken. Ben je een boer die die alleen maar dikke aardappels gaat verkopen onder een eigen naam; dan mag hij deze als "Diesel-Piepers" verkopen.
Vandaar ook dat er zaken bestaan als:
Diesel eau de Toilette - Diesel Parfum - Diesel Travelbag - Diesel Sneakers - Diesel T-shirts - DIESEL KLEDING- Diesel Horloges ENZ.

Toegevoegd na 38 minuten:
De merknaam komt wel degenlijk ergens vandaan; dat wou ik hierbij laten weten. Als een of andere kunstenaar of kledingontwerper zegt dat hij die naam ZELF BEDACHT heeft, gewoon omdat hij die naam leuk zo vond; dan staat hij bij mij in 't rood.

Toegevoegd na 44 minuten:
...of oprichter zou ook nog kunnen.