Kan je schadeclaim indienen als een school je kind heeft verwaarloost?

Mijn zoontje heeft een rugzakje gekregen en daar heeft de school niet mijn kind mee geholpen.Dit is door de klachtencommissie van die school gegrond verklaard.
Mijn zoon heeft nu een achterstand van 4 jaar.
Heb geprobeerd aangiften te doen ivm er met behandelplannen is gerommeld.
De politie wist hier niet mee om te gaan.
Inspectie van onderwijs gaat de school nu wel onder de loep nemen.
Maar het recht van goed onderwijs is hier wel ernstig in te kort geschoten.
Wie kan me vertellen hoe ik dit kan verder moet aanpakken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Eerst vaststellen wat de consequenties zijn voor de toekomst, hieronder een paar mogelijke consequenties.

4 jaar leerachterstand goedmaken is een hels karwei. Dat kan je niet eens meer in geld vangen. In feite is de hele toekomst van je kind in gevaar gebracht. Nooit is vast te stellen wat de materiele nadelen aan inkomens derving zal worden. Laar staan het immateriële deel...je kind zal, wat er ook gebeurd, jaren lang veel harder moeten werken aan opleiding dan anders nodig was.

Mogelijk kan je een huiswerk instituut voor bijles inschakelen en ALLE kosten daarvan op die school verhalen. Hier zal je echter wel een rechterlijke uitspraak voor nodig hebben.

Hoe handelen:
Het begin is dus rechtshulp zoeken en een claim voor zo'n bijles instituut (huiswerk instituut) neerleggen bij die school. Daarnaast kan je vast een claim voor gederfd / te derven inkomen neerleggen. 4 jaar achterstand kan nl betekenen 4-6 jaar later pas een diploma dus 6 jaar lang extra schoolkosten en geen inkomen.
6 keer 30000 (jaarinkomen) claimen + ca 500 per maand voor een huiswerk instituut gedurende nog eens 6 jaar (36000) geeft al een claim van ca 216000 euro. En dat is niet eens irreeel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, neemt echter niet weg dat dat rugzakje juist bedoeld is/was om verdere achterstand te voorkomen, In tegendeel, je moet daarmee juist zo mogelijk die achterstand weer inlopen met de extra aandacht die betaald wordt vanuit dat rugzakje. Daarom ben ik uitgegaan van 4 jaar achterstand. ps. Er zijn ook kinderen die 1 tot 4 jaar voorlopen. Daar ga ik uiteraard weer niet van uit. Daarmee wil ik wel zeggen dat die achterstand dus achterstand tov wat als normale, dus gemiddelde, vorderingen zijn wordt beschouwd.

Andere antwoorden (3)

U kunt het beste een advocaat inschakelen die uw belangen kan behartigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou contact op kunnen nemen met de organisatie MEE. Zij hebben veel specialistische kennis en kunnen mensen helpen de juiste weg te vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik verwacht niet dat u een schadeclaim kan indienen.
Behandelplannen worden door ouders ondertekend. En met hen geëvalueerd. Tijdens dat proces is er alle ruimte om aan te geven als er iets hapert.
Vaak wordt bij een kind met een rugzak ook een ambulant begeleider ingeschakeld. Is dat bij u niet gebeurd?

Toegevoegd na 3 minuten:
Nog een paar vragen die ter zake doen zijn:
Die leerachterstand van 4 jaar, door wie is die bepaald? En hoe groot was de leerachterstand op het moment dat de rugzak werd aangevraagd?
Hoe lang heeft uw kind gebruikt gemaakt van die rugzak?

Toegevoegd na 13 minuten:
U vraagt zich af wat u nu moet doen?
Wel met de school om de tafel gaan zitten en het eens worden over een handelingsplan en de evaluatie ervan.
En als u er met die school niet uitkomt een andere school zoeken (het rugzakje gaat dan gewoon mee) en hetzelfde doen.
Het eerste belang is dat uw kind passend onderwijs krijgt.