Mag een school een bijdrage vragen voor verplichte onderdelen van het lesprogramma?

De school van mijn stiefdochter organiseert elk jaar een kamp, waar alle klassen naartoe gaan. Daarvoor willen zij een bijdrage van 50 euro. Zij stellen dat het kamp een wezenlijk onderdeel is van het lesprogramma en dan ook een verplicht onderdeel.

Nou betwijfel ik dus of zij wel bijdragen mogen vragen voor verplichte lesprogrammaonderdelen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Moet mijn kind mee op schoolreis of schoolkamp?

Nee, dat hoeft niet. De school kan een schoolreis verplicht stellen, maar moet hierbij wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Als eerste moet de school duidelijk aan de ouders hebben gecommuniceerd dat leerlingen verplicht zijn om aan de schoolreis deel te nemen. De schoolreis wordt dan onderdeel van het lesprogramma. En voor het lesprogramma hoeft u niet betalen. Deelname is dan niet afhankelijk van een financiële bijdrage van de ouders. (Zie voor meer informatie ook ‘Moet ik de ouderbijdrage betalen?’) Met andere woorden: als u voor het schoolreisje moet betalen zodat uw kind mee kan, dan kan het schoolreisje niet verplicht zijn. De school moet kinderen die niet meegaan een alternatief programma aanbieden.

Schoolactiviteiten die ’s avonds of ’s nachts plaatsvinden, kunnen nooit verplicht zijn, ook als hier geen vergoeding voor wordt gevraagd.

Realiseert u zich wel dat het voor uw kind wel plezierig is mee te gaan met het schoolreisje of het schoolkamp met zijn klasgenoten. Voor kinderen zijn dit vaak de hoogtepunten van het jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je link. Daar ga ik de school mee om de oren slaan! Ik wist 't wel, maar kon 't zelf niet zo snel vinden en dan is er hier altijd wel iemand die zoiets wel weet te vinden :) Blijkt zelfs ook dat ze dingen die 's nachts plaatsvinden helemaal niet verplicht mogen stellen, dus daar zitten ze ook nog eens fout.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan Widar. Tja het bestuur van scholen doen het meestal overkomen alsof het verplicht is terwijl dit helemaal niet het geval is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet 't, dat doen ze ook (nog steeds!) met de ouderbijdrage. Het is al maart en ze vragen er nog steeds om.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook dat is niet verplicht,maar ze kunnen je kind dan wel uitsluiten voor activiteiten en dat wil je ook weer niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat kan, als er activiteiten zouden zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me meer dan logisch dat er dingen "buiten schooltijd" niet verplicht zijn. Al helemaal 's avonds en 's nachts. Uiteraard wel leuk om de school even met de neus op de feiten te drukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens gaat 't me niet om 't geld, ik kan en wil dat best betalen (dat doe je bij een schoolreisje immers ook). Het gaat me echter om 't principe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vermoeden had ik al Widar. ;-)

Andere antwoorden (1)

Nee, dat mag een school niet. Het is bij wet verboden. Maar de wet laat wel toe dat scholen met de ouders overeenkomen dat de ouders zich per schooljaar verplichten tot het betalen van een vrijwillige bijdrage. Ik denk dat veel scholen precies weten hoe ze het zo moeten brengen dat ouders hiermee akkoord gaan, zonder te beseffen dat het niet hoeft.