Wat voor een opleiding hebben docent gevolgd die les geven op het tweetalig onderwijs?

Ik vraag me af wat voor een opleiding leraren hebben die les gegeven op tweetaligonderwijs. Hebben die leraren allemaal een opleiding tot docent Engel, en mogen ze dan in ieder vak les geven wat ze willen? Of hebben ze gewoon de opleiding gevolgd in welk vak ze willen lesgeven? Want ik zou het nogal raar vinden als je bijvoorbeeld een biologie docent zou hebben die slecht in Engels is.

Toegevoegd na 4 minuten:
*Docent Engel, moet docent Engels zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Op de TTO-scholen die ik ken, wordt les gegeven door bevoegde docenten voor het vak waar ze les in geven, die daarnaast bij voorkeur 'native speaker' Engels zijn.

Vakken waar geen 'native speaker' voor gevonden wordt, worden gegeven door bevoegde docenten die een Certificate of Proficiency in English (Cambridge-certificaat) hebben of aan het halen zijn. Dat is een behoorlijk hoog niveau Engels.

De scheikundeleraar (om maar eens een willekeurig voorbeeld te noemen) heeft dus een bevoegdheid voor het vak scheikunde en een CPE.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit verschilt. Het gros van de opleidingen geven gewoon les in het vak dat de docent gaat beoefenen, waarbij extra cursussen of een minor ervoor moeten zorgen dat deze tweetalig onderwijs kunnen geven. Tegenwoordig gaan echter meer en meer opleidingen een meer integrale opleiding aanbieden, waar 'didactisch' lesgegeven wordt; daar wordt ook bij de normale vak-les dus rekening gehouden met het tweetalig aspect.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het verschilt per school. Sommige scholen nemen alleen leerkrachten aan die native engels spreken (dus zo goed als je moedertaal) en in een bepaald vak les kunnen geven, soms spreken die ook amper nederlands.

Andere scholen volstaan met leerkrachten die gewoon ook een beetje engels spreken.

Verder zit er natuurlijk nog van alles tussenin.

Het verschilt dus per school en dat maakt dat de kwaliteit zo verschilt. Een leraar biologie die in steenkolenengels spreekt heeft inderdaad weinig toegevoegde waarde.

Toegevoegd na 1 minuut:
Met een beetje engels doe ik ze tekort. Ik bedoel eigenlijk: met een cursus engels maar niet (near)native.