Heb ik een 2e btw-nummer nodig voor nieuwe bedrijfsactiviteiten?

Ik heb sinds 2009 een kleinschalige manege. Omdat je maar 1 eenmanszaak kunt hebben, heb ik een nieuwe handelsnaam toegevoegd in 2013 met als nieuwe activiteit het verkopen van zelfgemaakte woonaccessoires en brocante meubeltjes. Nou ben ik bezig met de btw-aangifte over het 3e kwartaal, en ik vraag me af of ik eigenlijk een 2e btw-nummer aan moet vragen, of dat ik ook alles in 1 aangifte mag doen? En hoe werkt dat met de inkomstenbelasting? Die doe ik altijd nog particulier, en de inkomsten vallen dan onder Inkomsten uit overig werk.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
19.8K

Antwoorden (2)

Als je 1 KvK nummer hebt, waar beide zaken in beschreven staan, kun je volgens mij met 1 btw nummer de boel regelen.
Heb je 2 KvK nummers en dus 2 verschillende bedrijven, dan lijkt het me raadzaam een 2e bwt nummer aan te vragen. Het zijn ook 2 behoorlijk verschillende activiteiten.
Voor de zekerheid zou je de belastingdienst kunnen bellen 0800-0543 dan weet je het zeker.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi Ginus,
Ik weet niet of je ons al gebeld hebt, maar als je twee verschillende activiteiten hebt, heb je voor je tweede activiteit wel een apart btw-nummer nodig. Meld je voor je tweede activiteiten aan bij de KvK, dan sturen zij je gegevens door aan ons en ontvang je na beoordeling je tweede btw-nummer.

Mocht je je voor je tweede bedrijf niet kunnen inschrijven bij de KvK, dan gebruik je dit formulier: http://bit.ly/LvYEc9

Voor de inkomstenbelasting geldt dat je het inderdaad bij ‘Inkomsten uit overig werk’ opgeeft, behalve als we het beoordelen als ‘Winst uit onderneming’. Die beoordeling krijg je, samen met je btw-nummer, binnen vijf werkdagen na je KvK-inschrijving.

Ronald
Webcareteam Belastingdienst
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goedemorgen, bedankt voor uw antwoord. Echter, ik heb de nieuwe activiteit al aangemeld bij de KvK. dat was begin september en ik heb geen terugkoppeling gehad van de belastingdienst? Wel valt het onder hetzelfde KvK nummer.