Hoofddoekjes op school ?

Sprak gisteren een leerkracht van een school in een grote stad. Met hun team hebben ze zitten worstelen over het verbieden van hoofddoekjes op hun (RK) school.
Kinderen en leerkrachten op een Islamitische school dragen geen hoofddoekjes, hun omgeving is rein. Gaat een Islamitisch kind of stagiaire naar een andere school, dan is het dragen van een hoofddoekje niet enkel een uiting van geloof, maar ook een uiting dat de omgeving niet rein is.
Dit gaat verder dan alleen de geloofsovertuiging.
Op de RK school is ongeveer 20 % van Marokkaanse of Turkse afkomst en geen van de meisjes draagt een hoofddoekje en doet gewoon mee met de gymlessen.
Wat te doen als ouders hun dochter aanmelden en eisen dat ze een hoofddoek draagt vanwege de "onreine" omgeving en eisen gaan stellen in omgangsregels?
De school staat al jaren open voor alle kinderen uit de wijk en kan ook meegaan in het multiculturele in deze samenleving.
Mag een school een kind weigeren, niet uit geloofsovertuiging, maar wel om het standpunt: Dit is een onreine omgeving ?
Mag dit in een schoolreglement worden vastgelegd?

Toegevoegd na 28 minuten:
http://forums.hababam.nl/archive/index.php/t-82735.html

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Goeie vraag. Weer eens een andere invals hoek... Niet het geloof maar respect voor het instituut. Moeilijk...,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen klopt het niet dat op islamitische scholen geen hoofddoekjes worden gedragen. Misschien niet door iedereen, maar wel veel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb net een link geplaatst naar een site: Forums Hababam
Het lijkt of iedere interpretatie mogelijk is en daardoor iedereen zijn uitleg de juiste vindt. Teer onderwerp.
ItisILeClerc
12 jaar geleden
accepteer je dat je onrein wordt genoemd?
niko
12 jaar geleden
ItisILeClerc +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alo,alo LeCler: Mag je om een dergelijke reden een kind, die leerplichtig is en in de wijk woont, weigeren?
SnakeEye
12 jaar geleden
Graag nader uitleg, wat wordt bedoeld met onreine omgeving...?!?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
SnakeEye: Rein en onrein zijn volkomen relatieve begrippen gerelateerd aan deze religie. Elke religie heeft ze, maar geen gaat zo ver als het mohammedanisme. Het heeft helemaal niets met 'schoon' te maken, of 'medisch zuiver'. Het is uitsluitend het voldoen aan het religieus correcte ritueel.
En om je te beschermen tegen invloeden van buitenaf, draag je een bescherming=hoofddoek.
ItisILeClerc
12 jaar geleden
moeten ze daarvoor niet van aluminium zijn?

Het beste antwoord

Het mag wel want dit speelde vorig jaar ook al al op de RK Don Bosco College in Volendam.

Het Don Bosco College in Volendam mag leerlingen verbieden een hoofddoek te dragen. Dat heeft de rechtbank in Haarlem vandaag bepaald. De 15-jarige leerlinge Imane Mahssan had de school voor de rechter gedaagd omdat ze op school geen hoofddoek mag dragen.

Volgens de rechter past het hoofddoekjesverbod binnen het katholieke karakter van de school waarbij andere geloofsuitingen niet zijn toegestaan. De rechter vindt dat het hoofddoekjesverbod de vrijheid van meningsuiting niet beperkt en dat de school niet discrimineert op basis van geloof.

Het Don Bosco College stelde in september vorig jaar een hoofddoekverbod in, enkele maanden nadat Imane een verzoek had ingediend tot het dragen ervan. Omdat het meisje maandenlang geen reactie kreeg op haar verzoek, was ze de hoofddoek in de tussentijd gaan dragen. Haar advocaat Jelle Klaas noemde het eind maart tijdens de zitting schandalig dat het Don Bosco College haar vervolgens heeft geschorst. 'De school heeft speciaal voor Imane de regels aangepast, maar hoort juist voor haar leerlingen op te komen.'

Katholieke grondslag
Het Don Bosco College liet weten dat de school tot het verzoek van Imane weliswaar geen hoofddoekbeleid kende, maar dat wel in de schoolregels was opgenomen dat leerlingen de katholieke grondslag van de school moeten respecteren. Imane had kunnen weten dat het dragen van een hoofddoek zou worden opgevat als een uiting waarmee ze afstand neemt van de katholieke grondslag van de school, aldus het college.

Imane was eerder door de Commissie Gelijke Behandeling (CGB) in het gelijk gesteld. Deze uitspraak was echter niet bindend, waardoor de school besloot de uitspraak niet op te volgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maria16:"Volgens de rechter past het hoofddoekjesverbod binnen het katholieke karakter van de school waarbij andere geloofsuitingen niet zijn toegestaan."
Ho, dit is een andere grondslag dan de vraagstelling van mij.
Deze school staat open voor alle kinderen van alle geloven, maar heeft moeite met het woord "onreine omgeving".
Dat zegt iets over de manier waarop de ouders kijken naar de school, het personeel en de kinderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In feite komt het erbij want ook een onreine omgeving heeft met de geloofsovertuiging te maken,dus ja je mag dit weigeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijke formulering en onderbouwing.