welk diploma (bv vmbo k vmbo t havo vwo) heb je nodig voor de pabo (lerarenopleiding)?

dit is voor mijn stage verslag

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (5)

Minstens HAVO, VWO kan dus ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pabo is een HBO-opleiding, dus heb je Havo nodig. Als je ouder bent dan 21 kun je als het goed is ook een toelatingsexamen doen, ongeacht je vooropleiding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Minimaal Havo (dus VWO kan ook) maar je kunt ook eerst vmbo doen en dan een MBO4 opleiding en dan kun je ook naar de PABO.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
PABO is een Hogere Beroeps Opleiding, en elk HBO is op twee manieren te bereiken: via HAVO, òf via MBO niveau 4.
Voor verschillende HBO-opleidingen zijn de toelatingseisen wel verschillend. Zo kun je met HAVO-profiel CM naar andere HBO-opleidingen dan met profiel NT.
Bij het MBO is het zo dat je vrijstellingen kunt krijgen in het HBO als de opleidingen goed op elkaar aansluiten (bijv. MBO Verpleegkunde naar HBO Verpleegkunde)
Daardoor kan het HBO in kortere tijd worden doorlopen. Een MBOer heeft immers veel praktijkervaring opgedaan en is al lang in die studierichting bezig.

HAVO (5 jaar) en dan HBO (4 jaar), of
VMBO G of T (4 jaar), dan MBO (3 of 4 jaar), en dan aansluitend HBO (3 of 4 jaar)

In het geval van PABO: HAVO (5 jaar) en dan PABO (4 jaar) of
VMBO G of T (4 jaar), dan Onderwijs Assistent (MBO 3 jaar) en dan PABO (meestal dan 3 jaar)