ik zit in 4havo wil mbo niveau 4 doen omdat dit mijn tweede jaar is op 4havo en me echt niet lukt, wil later lelaar worden ?? kan ik mbo niveau 4 doe?

ik wil later leraar worden, ik weet dat het dan langer duurt maar dat maakt mij niet uit.. alles beter dan voor niks naar school gaan zoals de havo ik krijg vakken waar ik niks mee heb later wil gelijk studeren en richting leraar gaan maar welk niveau mbo moet ik dan beginnen want ik had gehoord overgang 3havo naar 4 havo is gelijk aan vmbo-t diploma.. kan ik dan ook mbo niveau 4 doen ???

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat voor leraar wil je worden, basisschool?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee middelbare school wil eerst beginnen met 2de graads
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En welke vakken want waarschijnlijk krijg je die niet op het mbo? Je wilt les geven in vakken waar je dus niet eens eindexamen in hebt gedaan? onlogisch...

Antwoorden (2)

Ik raad je echt aan om toch de HAVO af te maken.
Mijn zoon wil hetzelfde, is dit jaar begonnen met mbo4 onderwijsassistent. Dit is de enige mbo opleiding richting onderwijs, maar dit is echt gericht op de basisschool.
Ik begrijp dat je dit niet wil horen.

Je hebt het over nutteloze vakken, maar bedenk wel dat je straks als leraar op een middelbare school met leerlingen ook moet kunnen praten over de vakken die jij niet doceert. Als leraar zal je, ongeacht welk vak je geeft een brede algemene ontwikkeling moeten hebben.
Nog 2 jaar doorbijten en je kan regelrecht door naar een HBO opleiding !!
Ik weet bijna zeker dat je spijt krijgt van een overgang naar het mbo, mijn zoon kwam van vmbo-t, maar vind de stof erg makkelijk. Heeft zijn rekenen voor de hele opleiding al af ;).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Ikar,

Om de vraag kort te beantwoorden: Ja, dat kan.

Echter zoals gezegd moet je MBO dan als een opstap zien naar het HBO, want met MBO kun je geen leraar worden.

De vraag is dan welke opleiding je het beste voorbereid op het HBO. Wat de oninteressante vakken betreft, die krijg je overal, wen er maar aan. Ook op de lerarenopleiding krijg je periodes die minder leuk of zelfs saai zijn. Wat dat betreft, ook in je werk is het niet altijd feest. Hier zul je doorheen moeten.

Het lijkt me dus vooral zaak om bij jezelf te raden te gaan wat je echt wil en waarom de HAVO niet de juiste weg is.
Bji mij komen de volgende vragen op: Je zegt dat het 'echt niet lukt', waarom niet? Is het te moeilijk? Ligt het aan je motivatie?

Tot slot wil ik opmerken dat ik zelf ook de havo 3/4>MBO4>HBO weg heb genomen. Voor mij heeft het goed uitgepakt, maar ga er wel vanuit dat je het in het eerste jaar pittig krijgt. HBO is heel anders dan MBO. Naar mijn idee waren de HAVO mensen beter voorbereid, dit kan in jouw richting anders zijn uiteraard.

Succes met je keuze