Ben je dan in of uitwonend student?

vraag van een studente....

Mijn vader woont niet samen maar heeft wel samen met een ander een huis gekocht. die ander woont daar alleen in dat huis. als ik daarbij intrek, ben ik dan uitwonend student?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Je bent inwonend als je bij je ouders inwoont. Je bent uitwonend als je elders een kamer hebt (gehuurd/gekocht/gekregen). Dat is de geest van de wet.

Jouw vader heeft ergens een huis gekocht en jij woont daar maar je vader niet. Dan ben je volgens mij uitwonend, want het gaat er volgens mij niet om wie de kosten betaalt voor jouw woonruimte, het gaat er om dat er een andere woning voor jou is dan het huis van je ouders.

Dat is mijn interpretatie van het begrip 'uitwonend'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ben bang dat als dat adres op naam van je vader staat, ze het als inwonend zullen bestempelen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Flipje heeft gelijk. Als je vader voor jouw een huis in jouw studentenstad had gekocht zou je immers ook een uitwonende beurs krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is die persoon zijn partner of gewoon een vriend(in)/kennis? Op de website van de ibg vind ik:

"De hoogte van je basistoelage is afhankelijk van je woonsituatie. Je bent uitwonend als je niet op hetzelfde adres woont als je ouder en/of diens partner."

Overigens denk ik, ook als het wel je vaders partner is, je een redelijke kans maakt als je bezwaar indient als de ibg van mening is dat je thuiswoont. Die persoon heeft immers geen verantwoordelijkheid over je, en als je gewoon huur betaalt, heb je in feite dezelfde lasten als een uitwonende student, en het lijkt me dat je dan recht hebt op een hogere studiebeurs.