Hoeveel verdient een stewardess?

Waar ligt dit allemaal aan? Welke maatschappij, watvoor vluchten en waarheen, hoeveel uren je werkt per maand, hoe oud je bent enz.. En hoe wordt je betaald? Alleen in loon per maand, of krijg je op bestemming ook geld en vakantiegeld enz..?? Kortom, ik wil alles weten over wat je als stewardess voor vergoeding krijgt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Een stewardess heeft een basissalaris, en dit is afhankelijk van het aantal dienstjaren bij de maatschappij, en de maatschappij op zich.

Bij Nederlandse maatschappijen krijg je je uniform, bij buitenlandse maatschappijen moet je dit vaak zelf kopen : daarvoor wordt er iedere maand een (klein) deel van je salaris op een aparte rekening gezet, en als er dan genoeg opstaat, kan je nieuwe onderdelen kopen.

Dan krijgt ze daggeld : geld om als ze weg van huis is van te eten./drinken. Het hangt van haarzelf af, of ze dat doet in het hotel waarin ze is ondergebracht, of dat ze 'buiten de deur' gaat eten, wat vaak goedkoper is dan in het hotel.

Van de belastingvrije verkopen aan boord krijgt de hele cabinebemanning provisie, en dit kan verschillen bij lijndienst- en chartermaatschappijen : bij de laatsten is dit vaak iets meer, omdat vakantiegangers vaak meer kopen aan boord dan lijndienstpassagiers.

Hoeveel uur je werkt per maand hangt af van de bestemmingen die je vliegt. Nachtvluchten en vluchten met veel tijdsverschil tellen 'zwaarder' in de berekening van je werktijden/rustregeling.

Je krijgt je salaris op de 27e of de 28e van de maand, en je krijgt zowel vakantiegeld als een 13e maand (bij lijndienstmaatschappijen)

Het is geen baan met een enorm salaris, maar wel een baan, die je een leventje geeft vol afwisseling, slapen in hotels die je je in je vakanties never nooit zou kunnen permitteren, en je ziet en beleeft heel veel. En je werkt keihard : niemand heeft er iets mee te maken, of jij hoofdpijn of de ruzie van het jaar met je vriendje hebt....

De mentaliteit van de passagiers is er met de jaren niet gezelliger op geworden : je doet het niet zo gauw goed : de mensen zijn vaak een beetje verwend, of menen zich zo te moeten opstellen, omdat ze in het vliegtuig zitten. De verwachtingen zijn vaak zó hoog, dat je dit menselijkerwijs gesproken nauwelijks waar kan maken.
Sommigen denken nog steeds, dat vliegen iets met glamour te maken heeft, maar dat is uit de tijd geraakt met de Beatles.....

Maar je krijgt een schát aan ervaringen in het omgaan met mensen van verschillende culturen, die om de meest uiteenlopende redenen bij je aan boord zitten : en dat is onbetaalbaar!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanks!! Echt superr!! Ik zie dat je 34 jaar vliegervaring hebt? Hoe zit het met 60 min vanaf Schiphol wonen? Is dat een beetje te doen, of wordt dat heel moeilijk? En nemen ze ook vrouwen aan die een rugoperatie hebben gehad voor scoliose, en die nu 2 "pinnen" in hun rug hebben?(de pinnen zijn van metaal dat niet piept bij detectiepoortjes;) Echt heel erg bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De 60 minuten-regel is vooral, als je standby hebt (reserve, noemen ze het ook) : vanaf het moment dat ze bellen, moet je in 60 minuten met gepakte koffer in uniform en met je 'gezicht' erop je kunnen aanmelden.
In de praktijk zitten sommige mensen die verderweg wonen (of zijn gaan wonen in de loop der tijd) op Schiphol hun standby uit, of hebben een standby-adresje bij een vriend/vriendin, die dichtbij Schiphol woont. Met je rug voorzie ik wel problemen : stewardess-zijn is een zwaar beroep, met héél veel tillen (veelal boven je macht, om in de galley alles uit de containers te kunnen halen), dragen, koffers slepen hoteltrappen op/af, en je staat bijna de hele vlucht op je benen, zakt eindeloos door je knieën om plateaus uit de trolley te halen of er weer in te schuiven...ze zeggen wel eens : je lóópt naar New York...(en dat is eigenlijk een korte vlucht, als je Intercontinentaal vliegt!)
Ik heb een rug van schokbeton, en evengoed had ik soms een 'kauwgomgevoel' in m'n onderrug na een lange vlucht. En je moet verplicht ieder jaar van de escapeslide afglijden bij je flightsafety-examen : niet kunnen slidespringen = niet vliegen... De reden dat ik niet meer vlieg, is dat mijn knieën volledig versleten zijn - ik had op m'n 52ste de knieën van een 75jarige...kon dus niet meer goed slidespringen, en door m'n knieën gaan bij het uitserveren van de maaltijden ging óók niet meer : ik kwam wel naar beneden, maar moest me omhooghijsen aan de trolley of de armleuningen van de passagiers.... Dus vóór je je teveel verheugt op stewardess worden : laat je eens goed keuren door een arts, die weet, wat er van je lichaam verwacht wordt bij het vliegen. Want de medische keuring bij de selectie stelt de laatste jaren erg weinig voor, en als je na een jaartje af moet haken, omdat je rug het niet 'trekt', is dat natuurlijk héél triest!