Is het kansloos om ingeloot te worden bij Geneeskunde als je geen natuurkunde in je vakkenpakket hebt en gemiddeld 'slechts' een 7 staat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (3)

Je doet niet eens mee aan de loting: http://www.ikwildokterworden.nl/vooropleiding

Toegevoegd na 29 seconden:
Met andere woorden: natuurkunde is verplicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij geneeskunde geldt een opleidingsloting (dus alle opleidingen geneeskunde in Nederland verlenen toegang via loting), maar deze loting is voor bijna alle instellingen decentraal (alleen bij Utrecht wordt aangegeven dat de loting centraal gebeurt). Zie bron 1 (let wel, dit is een voorlopige lijst, de lijst wordt pas begin mei 2012 definitief gemaakt.

Welke vorm van loting ook; met een 8 of hoger als gemiddelde (en het juiste profiel/vakkenpakket/de juiste vooropleiding), wordt je altijd toegelaten en wel op de instelling van je eerste keuze (zie bron 2).

Centrale loting houdt in dat de aanmelders met een lager cijfergemiddelde geloot worden. Deze loting is gewogen, dus heb je een cijfergemiddelde 7.5 en 8.0, dan is de kans op inloting groter dan met een cijfergemiddelde tussen 7.0 en 7.5. Met een 7.0 maak je weer meer kans dan iemand met een 6.5.

Over het vakkenpakket: natuurkunde is verplicht, maar als je het vak niet hebt gevolgd op de middelbare school, dan zou je via zogenoemde voortentamens alsnog kunnen voldoen aan de toelatingseisen. Zie bron 3.

Bij decentrale selectie wordt per instelling en per opleiding aan die instelling gekeken welke aanmelders in aanmerking komen om de opleiding te volgen. Nogmaals; met een 8 gemiddeld moeten ze je toelaten, maar anders gaan er andere dingen tellen. Het kan nog steeds zijn dat een instelling vindt: hoe hoger je eindcijfers, hoe beter, maar er kan ook meer naar de cijfers voor bepaalde vakken gekeken worden, er kunnen toelatingstesten zijn, vaak moet je een motivatiebrief schrijven en misschien heb je referenties nodig. Ook je cv kan een rol spelen (bijbanen, extracurriculaire activiteiten, cursussen enz.). Een instelling moet van te voren goed duidelijk maken wat de eisen bij decentrale selectie zijn. Je zou dit moeten kunnen vinden op de website van de betreffende universiteit en je kan natuurlijk altijd een gesprek aanvragen met de studieadviseur.

Kortom: het wordt wel lastig zonder natuurkunde, maar daar kan je iets aan doen. Voor het overige: met je 7 maak je een betere kans dan iemand met een 6 en een slechtere kans dan iemand met een 7.5 in Utrecht. Bij andere instellingen kan het zijn dat ze die 7 minder interessant vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook hier: hoe moet je je in zo'n korte tijd voorbereiden op een natuurkunde examen als je dat al die jaren niet gehad hebt en waarschijnlijk nu ook nog examen moet doen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het wordt aangeboden, dus dat zal niet voor niets zijn (zie ook de link die je in je eigen antwoord hebt geplaatst). Als je dan even verder kijkt, zie je dat het pittig is; de gehele vwo-lesstof wordt (mogelijk) getoetst. Dat is hard werken en weinig vakantie, dus. Maar als het je ligt en je bent gemotiveerd, moet het kunnen.
Voor geneeskunde heb je natuurkunde nodig. Je kan dit vak dit jaar alsnog halen met een zogenaamd voortentamen. Je moet dan wel een 15-mei verklaring inleveren bij de IB-groep, zodat je onder voorbehoud meeloot.
De voortentamens zijn op 18 mei en 27 juli (zie tweede bron).

De inlotingskansen in de verschillende lotingsklassen verhouden zich onderling als volgt: B : C : D : E = 9 : 6 : 4 : 3.
Als bijvoorbeeld in lotingsklasse B 80 procent van de kandidaten wordt ingeloot, dan wordt in klasse C 53 procent, in klasse D 36 procent en in klasse E 27 procent ingeloot. Lotingsklasse A geeft automatisch toegang tot geneeskunde.

In 2011 lagen de percentages op:

B: 48%
C: 32%
D: 21%
E: 16%

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik had de percentages van 2010 neergezet. De percentages van 2011 zijn:

B: 45%
C: 30%
D: 20%
E: 15%
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, hoe moet je je ooit in zo weinig tijd voorbereiden op een natuurkundetentamen als je dat al die jaren niet gehad hebt en nu ook niet extreem hoog staat met je cijfers?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een 7 is een prima gemiddelde. Niet excellent, maar je heb toch minstens ergens een 7 of hoger voor staan... Als dat nou net even wiskunde-B is, dan is natuurkunde op het niveau van de middelbare school echt geen raketwetenschap :).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@pelle Ik zit een paar jaar geleden in de zelfde situatie als de vraagsteller. Ik had de hele maand juli geleerd en slaagde uiteindelijk met een 6. Het was hard werken, maar wel mogelijk.