Ik zit nu examenjaar en moet eind deze maand ingeschreven staan voor een opleiding, alleen weet niet precies wat ik wil wat nu? (uitleg)

verander steeds van keuze, maar die beroepskeuzetesten helpen ook neit bepaald.

hoe kan ik er nu achter komen wat ik leuk vindt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze nemen deze maand als richtlijn zodat je binnen kunt komen. Maar voor vele.opleidingen kun je je nog veel langer inschrijven mits er plaats is. (bij mij op de opleiding hadden sommigen zich pas in juli aangemeld) dus neem geen keuzes totdat je er achter staat :)

Het beste antwoord

beroepskeuze testen kunnen inderdaad je het nog moeilijker maken.
Ik zeg tegen mijn leerlingen, waar zie jij je werken over een aantal jaar....
Met babies, schoolkinderen, jongvolwassenen, volwwassen, oudere mensen?
Werken met mensen, als verpleegkundige of hulpverlener, autoriteit (politie,brandweer,leger)
Werken in een winkel en zelf ook genieten van mode of de producten die je wil verkopen.

Wat voor type ben jij, wil je leidinggeven of ben je een doener?
Stel je zelf deze vragen en dan kijk je op internet/google welk beroep je leuk lijkt en de bijbehorende opleiding. Wat je echt niet leuk lijkt wegstrepen, twijfel of leuk beter bestuderen en in je hoofd houden wanneer je dus wat ouder bent. voorbeeld: Ik zelf wilde niet op mijn 18e naar een leraaropleiding, al die vervelende kinderen...
Maar ik wilde wel met mensen werken en ging het leger in.
Later na een paar jaar was ik klaar voor het onderwijs en ben dus ook leraar geworden.
succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wat vind je zelf van de schoolvakken? Daar moet je toch een idee mee krijgen?
Talen, geschiedenis, muziek, tekenen, drama, aardrijkskunde, economie, biologie, wiskunde, natuurkunde, scheikunde, ...
Vind je iets nieuws leren eigenlijk wel leuk?
Probeer te bedenken welke richting je uit wilt, liefst zonder er een beroep bij te bedenken.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Economie ben ik het meest geintereseert in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom heb je een min gekregen? Ik vind het juist een nuttig antwoord. Een eerste stap heb je ook nodig. Dan kan je alle opleidingen die hier totaal buiten vallen afstrepen.
+!
Als je twijfelt tussen bijv. 2 verschillende opleidingen, schrijf je dan voor alle 2 in (advies gaven ze bij mij op school). anders heb je kans dat je straks niet meer word toegelaten en afmelden gaat makkelijker. En als je gewoon geen flauw idee hebt wat je wil, praat met de decaan, bezoek open dagen en meeloopdagen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien eerst eens een jaartje werken? Dat geeft je de kans wat om je heen te kijken en na te denken over wat je wilt. Het is tegenwoordig niet zo verstandig meer om aan een studie te beginnen en dan te ontdekken dat je hem niet leuk vindt: als je van studie verandert, verspil je kostbare studiefinanciering.