Kun je na de havo ook gewoon thuis een hbo opleiding studeren?

Dus niet in een klaslokaal of een hbo school of dergelijke,
gewoon thuis.
En als het gewoon kan, waarom doen dan zo weinig mensen het?
Zitten hier dan veel nadelen aan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou je dat willen? Ik moet er niet aan denken om altijd thuis te zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt het NTI of LOI bijvoorbeeld, ik ken ook weinig mensen die dat doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thuis zijn is pas saai, als je jong bent zou ik gewoon naar school gaan. Je wilt ervaringen met elkaar delen, gewoon weg met leraren kunnen praten bij moeilijkheden etc. Daar ontwikkel je sneller en wellicht beter. Je kan niet alles van papier leren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak zie je dat men een cursus op HBO niveau aanbiedt. Vraag dan wel na of een dergelijke cursus wel een officieel HBO diploma oplevert.

Het beste antwoord

Het kan. Afstandsonderwijs begint steeds meer op te komen: tot een paar jaar geleden waren het vooral nog losse cursussen die aangeboden werden door instellingen als LOI en NTI, maar in de loop van de tijd kwamen daar volledige MBO, HBO, en nog later universitaire studies bij. Universitair afstandsonderwijs was trouwens al langer beschikbaar, bij de Open Universiteit.

De reden dat zo weinig mensen dit doen, is vooral omdat het vrij veel zelfsdiscipline en zelfstandigheid vraagt, het een wat eenzame manier van studeren is, en waarschijnlijk ook omdat er geen recht bestaat op studiefinanciering. Voor stufi moet je namelijk dagonderwijs volgen.

Naar mijn mening is afstandsonderwijs gewoon niet voor iedereen. Niet iedereen is in staat om zichzelf voldoende te motiveren, en om alle kennis en uitleg uit de boeken te halen, zonder colleges of tussenkomst van een docent. Natuurlijk kun je ook bij afstandsonderwijs een docent raadplegen als je vragen hebt, maar enkel en alleen studeren uit boeken, dat lukt niet iedereen. Daarbij verwacht niemand iets van je, dus moet je echt jezelf ertoe zetten om bijvoorbeeld elke dag te gaan studeren. De meeste mensen die studeren via afstandsonderwijs, doen langer over hun studie dan mensen die voltijdsonderwijs volgen. Soms veel langer. Bij de Open Universiteit bijvoorbeeld is het niet ongebruikelijk dat mensen afstuderen na 12 of 13 jaar studie. Dat gaat dan om studies waar aan een reguliere universiteit 4 jaar voor staat, en veruit de meeste studenten het binnen 5 jaar halen. Er zijn ook veel meer uitvallers voor afstandsonderwijs dan voor regulier onderwijs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankje voor je antwoord, hier heb ik wat aan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In hoeverre worden HBO/WO-afstandsopleidingen erkend door bedrijven? In de klas / in colleges leer je ook andere vaardigheden (sociale vaardigheden, presenteren, discussiëren, etc.), die ontbreken bij zelfstudie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De waardering van bedrijven is wat wisselend, maar over het algemeen wordt het juist wel positief gewaardeerd, omdat de student gezien wordt als doorzetter. Hoewel er ook wel bedrijven zijn die een thuisstudie wat minder serieus nemen. Met allerlei andere vaardigheden zit het meestal wel goed trouwens, er zijn genoeg practicumdagen of verplichte studiedagen. Bij de OU is het zo dat veel mensen de studie doen naast een fulltime baan, dus zaken als samenwerken en sociale vaardigheden leer je tijdens je werk. Een student bij afstandsonderwijs die alleen maar studeert is redelijk zeldzaam: los van de kosten voor je levensonderhoud, moet je immers ook je studie betalen. Het zijn dus vaak mensen die werken, al dan niet fulltime, of huismoeders, gepensioneerden, arbeidsongeschikten en gedetineerden. Grotendeels mensen die naast hun studie ook een andere dagvulling hebben dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijk verhaal, dank.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
beter dan deze krijg ik hem niet! dankje;)