Hoe wordt HBS-B nu genoemd?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Hbs is tegenwoordig atheneum. Was vrijdag jl bij p&w

De hogereburgerschool (ook: hogere-burgerschool, vaker: hogere burgerschool; destijds altijd afgekort tot H.B.S. of HBS, thans ook te spellen als hbs) was een Nederlandse onderwijsvorm voor voortgezet, middelbaar onderwijs. Met de invoering van de Mammoetwet in 1968 werd de hbs opgevolgd door enerzijds de vijfjarige havo en anderzijds het zesjarige vwo (met daarin, als meer directe opvolger van de HBS, het zesjarige atheneum, naast het vanouds bestaande gymnasium). De laatste eindexamens voor de hbs werden in 1974 afgenomen (voor de zogenaamde "bezemklas" van de zesjarige hbs).

Ik denk dat de opleiding HBS B momenteel in de buurt is van havo of vmbo. Deze namen zijn allemaal veranderd en de opleiding van mavo en hbs samen met wiskunde heten nu VMBO.

Niet meer te vergelijken, omdat dat niveau niet meer wordt gehaald. . Ik ken vele mensen met een universitaire opleiding, inclusief mijzelf, die de HBS B een grotere prestatie vonden als het toenmalige kandifaatsexamen van de universiteit. Ik moest nog in 13 vakken examen doen op de HBS B. Mondeling en schriftelijk en geen meerkeuzenvragen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100