Hbs is tegenwoordig atheneum. Was vrijdag jl bij p&w
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De hogereburgerschool (ook: hogere-burgerschool, vaker: hogere burgerschool; destijds altijd afgekort tot H.B.S. of HBS, thans ook te spellen als hbs) was een Nederlandse onderwijsvorm voor voortgezet, middelbaar onderwijs. Met de invoering van de Mammoetwet in 1968 werd de hbs opgevolgd door enerzijds de vijfjarige havo en anderzijds het zesjarige vwo (met daarin, als meer directe opvolger van de HBS, het zesjarige atheneum, naast het vanouds bestaande gymnasium). De laatste eindexamens voor de hbs werden in 1974 afgenomen (voor de zogenaamde "bezemklas" van de zesjarige hbs).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat de opleiding HBS B momenteel in de buurt is van havo of vmbo. Deze namen zijn allemaal veranderd en de opleiding van mavo en hbs samen met wiskunde heten nu VMBO.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tikrit
12 jaar geleden
hoe verzin je het?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een onzin! Ik ging met mijn HBS-B naar de universiteit; met havo/vmbo lukt dat echt niet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik moet de eerste VMBO leerling zien die eindexamen doet in Nederlands, Engels, Frans, Duits, scheikunde, natuurkunde, biologie, algebra, goniometrie, analytische meetkunde, stereometrie, aardrijkskunde en geschiedenis.
Dat waren tenminste de vakken die ik in 1972 met goed gevolg in schriftelijk en mondeling examen voltooide.
Hiermee ging ik in Delft studeren. (wetenschappelijk onderwijs!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad. Hoe verzin je het!
En KOOSKNIP: 13 vakken, mondeling en schriftelijk
Niet meer te vergelijken, omdat dat niveau niet meer wordt gehaald. .

Ik ken vele mensen met een universitaire opleiding, inclusief mijzelf, die de HBS B een grotere prestatie vonden als het toenmalige kandifaatsexamen van de universiteit.

Ik moest nog in 13 vakken examen doen op de HBS B. Mondeling en schriftelijk en geen meerkeuzenvragen.