Heb je inzicht of kun je dat ook krijgen?

Ik heb veel tijd in mijn natuurkunde toets gestoken en wist alle 32 oefeningen hoe je ze moet aanpakken. Maar op de toets dacht ik allles goed te hebben. Nu heb ik toch en 5 terwijl mensen 9's haalden. Mijn docent zegt dat ik geen inzicht hebt. Maar hoe kan het de volgende keer beter aanpakken. Trouwens ik zit in 4VWO

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien wist je wel letterlijk hoe je de oefening aan moest pakken die je geoefend had maar heb je geen idee hoe het moet als het iets anders gaat? Dat is inzicht.

Antwoorden (8)

Tuurlijk kun je inzicht krijgen. Inzicht is gewoon begrip van hoe iets werkt, of inelkaar zit.
Inzicht krijg je door kennis, en ervaring.

Natuurlijk is er wel zoiets als aanleg, of talent, voor bijvoorbeeld natuurkundige opgaven. Dat heeft vaak te maken met je voorstellingsvermogen, of hoe goed je kunt aanvoelen hoe iets werkt, of het vermogen tot abstract denken in het geval van de wiskundige zaken.

Maar inzicht kun je zeker ontwikkelen ja! Gelukkig maar want anders was het ondanks al die rijlessen een stuk gevaarlijker op de weg bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om te beginnen heb ik geen inzicht in 't VWO, alsook geen inzicht in 't middelbaar onderwijs vandaag de dag. Maar.. veel inzicht ontstaat als je zelf dingen gaat doen, dus buiten de kaders van onderwijs. Je leert lezen en schrijven op school, maar je leert pas écht schrijven als je zelf gaat schrijven. En of dat op een forum is, of gewoon die nieuwe detective op je zolderkamer, dat maakt niet echt uit.

Da's het enige wat ik kan verzinnen; de schoolboekjes vertellen je precies hoe je iets natuurkundigs moet doen (je wordt een soort robot die alles kan opdreunen) maar de toets ging kennelijk over inzicht. Kortom, mik dat boek 'ns weg, en ga voor jezelf een eigen/uniek natuurkundeproject verzinnen waarin je al die natuurkundekennis toepast, en probeer 't zelf helemaal op te lossen en te beargumenteren.

Een heel simpel voorbeeld, vroegah, toen ik zelf nog natuurkunde kreeg, zat er een hoofdstukje lichtbreking bij. Was weinig bijzonder eigenlijk. Later ben ik gaan raytracen * met www.povray.org en ook daarin kwam lichtbreking voor. Doordat je met zo'n totaal ander project bezig gaat ga je op een andere manier naar 't concept lichtbreking kijken, je kunt 't toepassen op allerlei concepten. Wellicht levert het geen nieuwe kennis op, maar wellicht levert 't wel inzicht op!

* voor wie 't niet weet: met povray bepaal je a.d.h.v. een berg semi-cryptische tekst hoe een 3d-scene eruit komt te zien. Je kunt er dus objecten in plaatsen met een bepaalde kleur, grootte, vorm, refractie, reflectie etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De toets ging ook juist over lichtbreking Bedank!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@zwedet En een dankbare GV-er geeft dan een + voor zo'n antwoord hé ;-)
Gewoon op het 'duimpje op' klikken.
Heb ik bij deze dan zelf ook gedaan. Fijn weekend vol vernieuwende Inzichten gewenst!
Ik heb eigenlijk hetzelfde probleem als jou (zit zelf overigens in VWO-6) De enigste tip die ik je kan meegeven is veel oefenen en opdrachten maken. Blijkbaar wist je toch niet hoe de oefeningen moest aanpakken, anders had je wel een 9 gehaald net zoals je klasgenoten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allereerst vind ik dat je docent in elk geval geen inzicht heeft hoe hij met leerlingen om moet gaan. Je mag als docent je leerlingen wel stimuleren en ze "bestraffen" als ze er de kantjes aflopen, maar om iemand te beschuldigen van "geen inzicht" als hij zijn best gedaan heeft vind ik pedagogisch gezien een dikke onvoldoende. Ook al heb je minder inzicht dan de natuurkunde bollebozen, door veel te oefenen kom je er meestal wel. Je moet wel je uiterste best doen om de opgaven die je thuis moet maken te maken. Vaak is het gemakkelijk om te wachten tot in de les en dan te denken "oh ja". Daar leer je weinig mee!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zij heeft ook tegen meisje een paar jaar geleden gezegt die in 3 havo zat tijdens het rapport in oktober dat ze het jaar wel kon vergeten en maar naar het VMBO moest gaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@zwedet Laat de opmerkingen van die Juf nu maar voor wat ze zijn en focus je gewoon op het verwerven van nieuwe Inzichten en dat sla jij jouw Juf wel met verstomming vanwege bevredigende resultaten.
En als de resultaten voor jou bevredigend zijn dan voel jij je gelukkig.
Daar draait het uiteindelijk toch om dacht ik zo? @spaansebrabander ;-) Jij gaat met een extra + het weekend tegemoet - haha Fijn weekend Allemaal!
Als je een opgave en antwoord uit kunt leggen aan een leek, dan snap je echt wat de bedoeling is. Daarvoor moet je het waarom van iets begrijpen. Veel mensen kunnen bij wijze van spreken alleen een formule invullen. Die gaan dan als snel de mist in als bepaalde gegevens anders worden gepresenteerd.
Sterkte ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker kun je inzicht krijgen. Die docent suggereert nu dat je op dat gebied een hopeloze zaak bent, maar daar hoef je geen genoegen mee te nemen.
Hij zou juist trots moeten zijn op zo'n gemotiveerde leerling en de bereidheid hebben je te helpen.
Je kunt die bijdehante docent van je vragen of hij samen met jou de toets wil nabespreken.
Bij de foute antwoorden kan jij hem uitleggen waarom je dat zo hebt beantwoord en hij kan jou vertellen wat het antwoord had moeten zijn en hoe je tot dat antwoord had kunnen komen. Dat is voor de docent ook leerzaam en jij leert van je fouten en krijgt daardoor meer inzicht.
Als hij dat niet wil doen kun je het verzoek via de mentor of afdelingsleider nogmaals doen. Geef niet op, dan gaat het zeker lukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een meer inzicht hebt over "inzicht", is het mogelijk dat je dat ook kunt krijgen.
Daar dit niet in drie regels te verwoorden is, probeer ik in het kort hier een richting te geven waar je dan hopelijk zelf mee verder kunt.
- Werkelijk inzicht ontstaat pas op het moment dat we ons "denken" durven loslaten en ons hart laten spreken.
- Onze linker-hersenhelft zoekt en herschikt alleen maar in bestaande informatie. Daar word je echter niet wijzer van.
- Voor inzicht moet je de creatieve rechter-hersenhelft inschakelen, waarvan alleen dan voldoende alfa-hersengolven ter beschikking komen, als je in de staat van ontspanning bent.
- Deze hersenhelft kan verbanden herkennen en is daarmee in staat tot werkelijk nieuwe inzichten te komen.
- Wanneer je aan het malen bent, waarbij je probeert de zaken op een rijtje te zetten; dan ben je alleen bezig om erg in je linkerhelft te gaan zitten die alleen op bèta-golven werkt.
- Dit kan soms handig zijn maar... voor werkelijk inzicht moet je bij de rechter-hersenhelft ten rade gaan.
- Voor "inzicht" is loslaten nodig. Het loslaten van het "Grip" willen hebben.
- Het overgeven aan vertrouwen in de kosmische intelligentie. Het systeem waar we allen deel van uit maken, maar het gaandeweg vergeten zijn.
- Opnieuw naar binnen gaan en herinneren wie je werkelijk bent om dan, vanuit jouw diepste bron weer kennis te putten; weer gewoon "Weten".
- Ontspan... laat los... om het weten te laten opborrelen. Flits!!!
- Met deze korte boodschap spreek ik de wens uit, jou hiermee een beetje geholpen te mogen hebben op de weg "naar een beter inzicht".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inzicht bestaat uit het leggen van verbindingen tussen verschillende vaardigheden en kennis die jij bezit. Het tempo van het leggen verbindingen is iets wat deels genetisch is vastgelegd.
Het verbeteren je inzicht, kan enkel en alleen door veel te oefenen. Examenvragen vergen vaak veel inzicht, het is dus goed om met deze vragen te oefenen voor je aan een toets begint. Vraag wel je docent welke vragen van toepassing zijn op de lesstof.
Tijdens de toets is het vooral belangrijk om de tijd te nemen voor het lezen van de vraag. Hierbij is het vooral belangrijk om te analyseren wat er van je gevraagd wordt. Bij inzichtvragen wordt er vaak gevraagd naar meerdere vaardigheden. Probeer bij zo'n vraag alle kennis die je hebt opgedaan erbij te halen en hiermee stap voor stap de vraag te beantwoorden.