kan ik mijn voormalige basisschool aanklagen nu blijkt dat mijn dochter dyscalculie heeft?

ik roep al vanaf groep 5 dat er iets niet klopt ivm rekenen bij mijn dochter. nu zit ze in de 2de van het voortgezet onderwijs en nu denken ze dat ze dyscalculie heeft. er is geadviseerd om een onderzoek te laten doen. kosten 850 euro die door de ziektekosten verzekering niet word vergoed. hadden ze het op de lagere school laten doen was er een potje voor geweest.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is het nut van dat onderzoek? Dat er op papier staat dat ze dyscalculie heeft? En dan.... Leert ze daardoor beter rekenen? Of moeten er dan apparte maatregelen genomen worden?
Beter is haar extra hulp bij rekenen te geven, er is later geen enkele werkgever die zegt, ach je hebt dyscalculie, je mag wel wat reken fouten maken of je krijgt extra tijd.
Gewoon leren omgaan met het feit dat je nooit een rekenwonder zal worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Phoe, wat een genot om deze reacties te lezen!
Gelukkig staan jullie met beide benen op de grond...
:-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zegt zelf "ze DENKEN dyscalculie" dat is wat anders dan dat het ook daadwerkelijk geconstateerd is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Jelle, lekker kort door de bocht. Dyscalculie bestaat wel degelijk. Krijg gelijk de bibbers van jou..bah
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou fijn zijn als mensen die ergens iets over zeggen zich eerst inlezen voor ze van alles roepen, ook al is het een reactie. Bij echte dyscalculie snap je bijvoorbeeld niet wat meer is: 67 of 76 en dat is echt heel vervelend. Dat kun je ook niet zomaar even leren of snappen of begrijpen. http://www.dyscalculie.org/kenmerken-van-dyscalculie.html

Antwoorden (4)

Aanklagen lijkt me overdreven. Fouten maken is menselijk, en natuurlijk is het vervelend. Maar er is een startbedrag bij het openen van een rechtszaak, dat ook enkele honderden euro's is. Ik betwijfel of het zich dus loont de basisschool aan te klagen. Daarnaast hebben basisscholen ook vrij weinig geld, dus echt een grote vergoeding zal er niet komen. Ik zou wel overleggen met de basisschool hoe zit dit willen oplossen en wanneer je er echt niet uitkomt kan je altijd nog proberen het via de juridische weg op te lossen.
Kan je de 850 euro niet claimen bij je zorgverzekeraar?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hand ook zelf het heft in handen kunnen nemen als je dacht dat er iets aan de hand was. Het duidelijk kunnen bespreken of ook eens naar je huisarts te gaan. de school hiervoor maar verantwoordelijk te maken is wel erg makkelijk. Ja een onderzoek kost geld maar kinderen kosten nu eenmaal geld en als ze iets hebben dan moet je betalen. Waar haal je het trouwens vandaan dat er een potje zou zijn geweest?

Toegevoegd na 1 uur:
hand = had sorry
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+++++++++ !!!!!
eigen verantwoordelijkheid. En er is niemand gewond, dus waar gaat t over. Vroeger bestond de naam nog niet en nu er een naam is aanklagen. Gekker moet t niet worden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens!!! Aanklagen nog wel! We zijn hier niet in Amerika. Doe normaal!
Dus je verwacht dat een leraar medisch onderlegt is om iets te zien wat pas in de 2e klas van het voortgezet onderwijs aangetoont is?

De leraar is geen arts dus die kan je niet verwijten dat hij iets medisch niet gezien heeft.

In Nederland mag de diagnose dyscalculie enkel gesteld worden door een arts, gezondheidszorgpsycholoog of een orthopedagoog die is opgenomen in het BIG-register.
(bron wikipedia)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mijn zoon werd tot half groep 5 ontkent dat hij dyslexie zou kunnen hebben. Half groep 5 heb ik ZELF aan de bel getrokken en heb hulp gezocht buiten school. Na drie maanden was die persoon er bijna 99% zeker van dat mijn kind ernstige dyslexie had en dat stond een half jaar later ook op papier. School heeft het niet gezien.

Dyscalculie is veel onbekender en moeilijk te signaleren. Je had zelf aan de bel moeten trekken en hulp moeten zoeken. Scholen geven ook niet zomaar geld uit aan een test, ik geloof niet dat ze dat zo zouden doen. Dyslexieonderzoek kan ook via school maar iedereen doet het via de zorgverzekering (als je kind aan de eisen daarvoor voldoet).

Ik denk niet dat je ze kunt aanklagen maar als je een rechtsbijstandverzekering hebt kun je daar eens polsen. Het is te zeldzaam om school dit te verwijten. Overigens was het ook niet meteen binnen 2 mnd in de brugklas zichtbaar. Dat vind ik ook wat vreemd want in de brugklas worden taal en rekentoetsen afgenomen.

Kijk eens hier: http://www.dyscalculie.org/kenmerken-van-dyscalculie.html misschien kan deze groep je helpen met wat je nu moet doen?