Hoe hou je (zonder gebruik van middelen als een powerpoint presentatie) een duidelijke en goede presentatie?

Over een tijdje moet ik een presentatie gaan houden.
De inhoud is voor mij duidelijk en ik weet wat ik presenteren wil. Maar enkel en alleen iets voordragen (wel zoveel mogelijk uit mijn hoofd) wil ik niet.
Nu weet ik helemaal niet hoe ik een powerpoint in elkaar moet zetten,dus gebruik hiervan valt al af.
Maar op welke manier kan ik een presentatie een beetje ''leuk'' aankleden zodat het niet al te saai word dat ik daar alleen maar iets sta voor te dragen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leer dan om power point te gebruiken. -.-'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Powerpoint is echt niet moeilijk als je Word kent.

Antwoorden (6)

Gebruik een flap-over.
Maak het inter-actief.
Vraagstelling, discussie.
Gebruik sprekende voorbeelden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er was laatst iemand bij ons op school die een presentatie hield via www.prezi.com
zelf heb ik er nog niet mee gewerkt maar de presentatie zag er leuk en energiek uit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad Prezi.com. Heb ik al veel mee gewerkt en je hbt in no-time geleerd hoe het werkt. Het is een mooie en duidelijke manier om je presentatie te houden. Iedereen zal onder de indruk zijn :)

Toegevoegd na 2 uur:
Er is een gratis versie zodat iedereen het kan gebruiken. e hebt wel een internetverbinding nodig om het te kunnen laten zien, want je gebruikt het altijd via de website.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En anders, zonder hulpmiddelen, zorgen voor een boeiend verhaal. Dan worden de mensen niet afgeleid van iemand die iets eentonigs niet interessants staat te vertellen.
12 jaar geleden
Zorg dat je iets toevoegt aan je verhaal. Het hangt nogal van je onderwerp af. Gaat het over de horeca in Italië, laat dan Italiaanse hapjes door het lokaal rondgaan. Gaat het over de Russische taal, laat het publiek dan korte Russische zinnetjes tegen elkaar zeggen. Gaat het over de werking van een zaklantaarn, laat dan een kapotte zaklantaarn door het lokaal rondgaan. Gaat het over popmuziek in de zeventiger jaren, laat dan stukjes muziek horen. Gaat het over reclame in tijdschriften, laat dan voorbeelden van affiches zien. Enzovoort, enzovoort ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, plaatjes bij je praatje, en betrek je luisteraars er bij door ze actief iets te laten doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit zijn inderdaad leuke ideeën,even kijken of ik dit kan toepassen op mijn presentatie!
Dingen als Powerpoint / Prezi en dergelijke zijn leuk... Alleen dat mag jij niet...

Zorg dat je het goed voorbereid... Gooi er afentoe een grap tussen, dat werkt! Andere dingen die belangerijk zijn, is dat je presentatie te volgen is (niet teveel moeilijke dingen, die je niet uitlegd). Andere dingen die werken, zijn dingen als een quiz, discussie en andere dingen waarin een leerling actief mee kan denken!

Kijk ook even bij de bronnen! Hier kan je denk ik nog wel meer informatie vinden! (Wat er staat over powerpoint negeren, gewoon overheen lezen :P)