Wat kun je gebruiken om beter na te kunnen denken bij de cito-toets?

Ik moet volgende de Cito Eindtoets maken, en ik vind het heel spannend, ik hoop dat ik gymnasium mag doen. Maar btw ik wil me er goed op voorbereiden. Ik heb gehoord dat mentol of op kauwgom kauwen goed werkt tijdens de cito. Maar hebben jullie zelf nog tips?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Het is inderdaad een belangrijk moment van het jaar voor jou, dus ik begrijp dat je het spannend vindt. Maar probeer je er ook niet al te druk om te maken, want als je tijdens de toets te gespannen bent, is het moeilijker om je goed te concentreren. Als je vlak voordat de toets begint toch merkt dat je te zenuwachtig bent, bijvoorbeeld doordat je koude rillingen krijgt of een versnelde hartslag hebt, adem dan een paar keer diep in en uit. Vlak voordat je het lokaal binnengaat even naar de wc om een momentje voor jezelf te nemen en je handen onder de koude kraan te houden, kan er ook voor zorgen dat je niet te gespannen bent.

Verder is het belangrijk dat je alle dagen voldoende slaap krijgt. Ga lekker op tijd naar bed zodat je volledig uitgeslapen op school verschijnt, dit komt je concentratie en denkvermogen ten goede. Zorg er ook voor dat je 's ochtends een goed en voedzaam ontbijt gehad hebt, dit geeft je de kracht en energie die je nodig hebt. Neem ook een rolletje Dextro (druivensuiker) mee. Als je tijdens de toets constant op eentje zuigt, krijg je steeds voldoende suikers binnen die je extra energie geven.

Verder is het misschien raadzaam om bepaalde onderwerpen waar je moeite mee hebt, nog een keer met een van je ouders door te nemen. Vind je staartdelingen lastig? Of misschien bepaalde spellingsregels? Neem deze nog een keer door, zodat je geen onnodige foutjes hoeft te maken, die je makkelijk had kunnen voorkomen. Dit kan je ook meer zelfvertrouwen geven.

Heel veel succes volgende week!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Wat je goed kunt gebruiken is je stress onder controle te houden. Gezonde spanning is okee, dan presteer je namelijk beter. Dan is je concentratievermogen hoger. Maar stress is niet goed.
Bedenk, dat je hartstikke goed bent voorbereid voor deze toets en dat niet alleen de uitslag van de toets, maar ook de mening van je leerkracht belangrijk is.
Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
Goeie aanvulling op mijn reactie.
+4U!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Had je reactie niet gezien, was nog heftig aan het typen :-)
Met je eens en dank!
Zorg dat je de nacht ervoor lekker slaapt, en neem een goed ontbijt 's ochtends.
Lees de vragen rustig door en laat je niet gek maken. Je leerkracht heeft allang door voor welk onderwijs jij geschikt bent, ze volgen op de basisschool niet voor niets de leerlingen en hun vorderingen heel nauwkeurig, jarenlang! De CITO toets is eigenlijk een soort bevestiging van wat zij al weten op de basisschool. Dus als jij een potentiele gymnasiumleerling bent, dan is dat geen verrassing voor de leerkracht.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat je zegt klopt, maar de Cito-toets begint wel een steeds belangrijkere plaats in te nemen in de toelating naar een bepaald niveau op de middelbare school. Voornamelijk onder commerciële druk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Commerciele druk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cito doet haar uiterste best om de Cito-toets zo bepalend mogelijk te maken, waardoor scholen meer producten inkopen.
Een banaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een toets doen is spannend, maar hoeft een goede prestatie niet in de weg te staan.
Het slagen daarvan doe je vooral op grond van een goede voorbereiding.
Twijfelen mag op andere momenten maar niet bij een toets of examen.
Mocht er bij een vraag toch een kleine twijfel opkomen; pieker dan niet maar schijf deze gedachten naar achter. Sluit dan ontspannen even je ogen en haal rustig adem vanuit je buik. Maak je keuze!
Het beslissende antwoord stijgt hierdoor altijd boven het gemiddelde.
Ook kun je de vraag even overslaan om de makkelijke vragen eerst te gaan beantwoorden.
Zo kom je al lekker los in de routine en blijken de eerder overgeslagen vragen waar het onderbewuste intussen al aan gewerkt heeft; plotseling de antwoorden voor de dag te toveren.
Een geruststelling is ook dat je voor aanvang minstens de helft al kent. Voeg je daar met gezond denken nog maar 10% bij... en je bent al geslaagd!
Waar je niets aan hebt is dat anderen zeggen "Je kunt het best!" Jij moet het gaan doen. Vertrouw gewoon op jezelf.

Wat de hulpmiddelen betreft, hier mijn persoonlijke mening:
Voordat je een examen of toets gaat doen dit recept:
Van die sterk ruikende trostomaten in de pan bakken met goede start boter. Peper en zout en aromapoeder naar smaak erop; mespuntje sambal erbij. Schijven tomaten omdraaien, goed aanbakken en daarna met de vork fijnkneden. Pas op! Heet!
Eet de hele pan leeg op meergranenbrood.
De krachtige boost die je hiervan krijgt is door geen enkel ander hulpmiddel te evenaren.
Al mijn kinderen passen dit recept met succes toe.
Het werkt echt in de praktijk, alleen snappen ze nog niet wanneer ik het bak het véél lekkerder is.
Veel succes met je toets! Het komt goed!
Cf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Valeriaan werkt rustgevend;)
En het gaat echt niet alleen om de cito toets hoor, ze kijken toch ook naar hoe je de rest van al die jaren gepresteerd hebt. Die zijn toch veruit het belangrijkst lijkt mij.
Bovendien, als jij echt ''gymnasium waardig'' bent, dan werk je je daar vanzelf wel naartoe op de middelbare;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een banaan!. Ik kreeg van veel mensen die tip toen ik af moest rijden. Het hielp wel.