Welke landen behoren tot de lage loon landen en waarom?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha ja

Antwoorden (1)

De term lagelonenland wordt gebruikt voor die landen waar de productie van goederen (veel) goedkoper kan worden gedaan dan in West-Europese of Amerikaanse landen, doordat de loonkosten beduidend lager liggen dan in de westerse maatschappij. Het verschuiven van productie naar lagelonenlanden is een verschijnsel dat binnen de globaliseringsontwikkeling past.

Voorbeelden van lagelonenlanden zijn India, China, Thailand, Vietnam, Filipijnen, Mexico en Pakistan.

Voor Europa zijn ook landen als Polen, Slowakije, de voormalige Sovjet-Unie en Tsjechië relevant. Hoewel de lonen in deze landen hoger zijn dan in Oost-Aziatische landen, zijn lagere transportkosten en afwezigheid van importheffingen binnen de Europese Unie bepalend.