Hoe kom ik van ongeruste gevoelens na het maken van toetsen af?

Hallo,

Ik zit in mijn examenjaar (5 Havo) en mijn cijfers zijn op dit moment redelijk goed, afgezien van een 5,5 op economie. Ik heb deze week een tentamen week en ben volop aan het leren geweest de afgelopen weken. Gisteren had ik Economie en hoewel ik alles heb ingevuld, heb ik er toch een naar gevoel aan over gehouden. Tevens had ik vandaag Engels, waar ik hetzelfde over denk. Vandaag had ik ook Biologie, die ik 3 weken van tevoren had geleerd. Van het tentamen kan ik eigenlijk met zekerheid kan zeggen dat ik die heb verknald.

Deze gevoelens vreten mij op, maar niet zodanig dat ik geen motivatie meer heb om door te leren.
Vaak weet ik niet of de ongeruste gevoelens op waarheid berust zijn of eigenlijk helemaal niet nodig zijn. Afgelopen week had ik nog een toets van Economie waarvan ik dacht dat ik een 4 had en ik opeens een 6.8 terugkreeg. Ik kon mezelf wel voor mijn kop slaan. Had ik me daar zo druk om gemaakt?

Mijn probleem is dat ik dit jaar bijna nog geen enkele toets heb gemaakt met het idee ''goh, ja ik denk dat ik het wel redelijk heb gemaakt.''
Moet ik met deze gevoelens leren omgaan, of is er iets waardoor ik wat zekerder in mijn schoenen ga staan? Helemaal negeren kan ik die gevoelens niet, want soms zit er ook daadwerkelijk een onvoldoende bij.

Ik ben als de doods om te zakken dit jaar en wil echt alles op alles zetten om te slagen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Je geeft eigenlijk zelf het antwoord al, je bent als de dood om te zakken. Hierdoor leg je jezelf wel een druk op, alhoewel die druk er eigenlijk voor iedereen is die examen doet, niemand wil zakken.
Wat je kan doen is zorgen dat je voldoende geleerd hebt, je toetsen ed doen en dan beseffen dat je niet meer dan je best kan doen.
Als het tentamen gemaakt is kan je er niets meer veranderen, alle twijfel die je hebt is logisch maar nutteloos.
Je staat hier niet alleen in, ik denk dat iedereen het gevoel wel kent. Succes met de laatste loodjes en alle spanningen.....ze horen erbij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Volgens mij moet je niet proberen je gevoelens te onderdrukken. Als je je ongerust voelt, dan is dat helemaal niet erg. Dat heeft iedereen wel eens en sommige wat meer dan anderen.
Als je probeert van die ongeruste gevoelens af te komen verspil je een hoop energie, zonder dat je er iets mee bereikt. Je kan namelijk niet tegen jezelf zeggen dat je NIET ongerust moet zijn, omdat je hersens niet zo handig met het concept "niet" omgaan. Het zal er alleen maar voor zorgen dat je nog meer met je eigen ongerustheid geconfronteerd worden. Negeren is ook geen optie, want dat is hetzelfde als tegen jezelf zeggen: "ik ben NIET ongerust" of "ik moet NIET aan mijn ongerustheid denken".
Zeg hardop tegen jezelf: "Ik ben ongerust over mijn cijfer. Het is een vervelend gevoel. Straks weet ik wat mijn cijfer is, maar het onrustige gevoel heb ik NU, ook al weet ik dat het straks over is. Het is stom en vervelend, maar ik kan er helaas NIETS aan doen."
Het grappige is dat je hersens niet goed kunnen omgaan met het woord NIETS, dus zal je merken dat je je beter voelt als je deze zin hardop hebt gezegd.