Is het normaal dat ik geld terug krijg van mijn HBO school?

Ik word uitgeschreven op 1 februari (2012), in praktijk ben ik echter al niet meer naar school geweest sinds december.

Ik heb 2 weken geleden 140 euro restitutie van mijn hoge school ontvangen, ik vind dit best gek want ik betaal in termijnen (170 euro p/m ongeveer). Ik wist dat je geld terug kon vragen, maar dat kan toch alleen als je het collegeld in 1 x keer hebt betaald?
'Op papier' ga ik tot 1feb gewoon naar school, volg ik colleges. Waarom zouden ze mij dan geld terug betalen? Ik heb 'op papier' toch gebruik gemaakt van hun 'dienst'(colleges)? Daarnaast is het collegegeld van 28 januari ook niet afgeschreven, dit vind ik ook best gek aangezien ik nogmaals 'op papier' nog 2 dagen naar school zou gaan.

Kan iemand mij uitleg geven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dit is volledig correct er vanuit gaande dat:

1) Een school/college jaar loopt van ongeveer 1 september t/m 31 augustus, dus jij hebt 5 maanden school/college gevolg.
2) Het school/college geld over 2011/2012 is ongeveer 1713, aangezien je 171,30 per termijn betaald betaal je niet maandelijks maar in 10 termijnen.

Indien je al 5 termijnen van 171,30 betaald heb is dat in totaal 856,50 euro. Aangezien je maar 5 maanden school/college gevolgd heb zou je 5/12 deel moeten betalen dat in (1713/12) * 5 = 713,75.
Dus je hebt ongeveer 856,50 – 713,75 = 142,75 teveel betaald, en dat krijg je terug.

Let op dit is een voorbeeld berekening, indien het school/college jaar bv loopt van 26 augustus t/m 25 augustus wordt de berekening iets anders.

Anders gezegd omdat een schooljaar 12 maanden duurt en je in 10 termijnen betaald betaal je per termijn meer dan 1 maand aan schoolgeld/college geld kost.
Een maand kost 1713/12 = 142,75 je betaald dan 171,30 – 142,75 = 28,25 meer dan dat 1 maand kost. Als je 5 termijnen hebt betaald en maar 5 maanden school/college gevolg heb, heb je 5 * 28,55 = 142,75 teveel betaald
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn dochter is ook eerder gestopt maar die kreeg niets terug omdat zij in 12 termijnen a 142,75 het collegegeld betaalde, dus exact wat 1 maand kost.