Hoe geven winkeliers netjes aan bellende klanten aan dat ze beter naar de winkel kunnen komen met hun vragen?

Omdat ze eigenlijk geen tijd / zin / informatie / taak hebben om bellende klanten te woord te staan om bijvoorbeeld alle prijzen op te noemen of advies door te geven.

13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
Wat een flauwekul. Waarom zou een winkel niet telefonisch bereikbaar mogen zijn? Moet je dan met alle vragen in de auto stappen om ter plekke een antwoord te gaan halen? En hoezo geen 'taak' om bellende klanten te woord te staan? Bedrijven met een dergelijke instelling wens ik een spoedig faillisement toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben wel eens een winkel uitgelopen omdat een vraag aan de telefoon belangrijker was dan het feit dat ik met mijn portemonnee klaar stond om af te rekenen.
paulus811
13 jaar geleden
hapax, klopt want die frustratie (her)ken ik ook. Je neemt de moeite om door de regen naar de winkel te gaan en de eerste de beste beller krijgt voorrang. Maar de vraag lijkt nu eigenlijk 'hoe poeier ik een bellende klant zsm af'. Terwijl de vraag eigenlijk zou moeten zijn 'hoe stel ik de juiste prioriteiten tussen bellende en bezoekende klanten'. In het laatste geval zou het netjes zijn om je nummer te noteren zodat men later terug kan bellen (en dat dan ook echt doen!). Maar dat gebeurd maar zelden. Een bellende klant kan een potentiele koper zijn. Ik heb afgelopen zaterdag een Miele wasdroger gekocht van 1.599, maar heb eerst een winkel gebeld om te vragen of ze dat model voerde. Men nam niet op en uiteindelijk heb ik m ergens anders gekocht. En de zaak die te belazerd was om op te nemen, is mij voorlopig als klant kwijt.

Het beste antwoord

"Ik vind het prettiger om even een persoonlijk onderhoud met u te hebben. Dan kan ik beter antwoord geven op de vragen die u heeft en heb dan alle tijd voor u. Dat is momenteel namelijk wat lastig. Ook kunt u dan direct de informatie op papier meenemen. Zou het u schikken even naar de winkel te komen?" Spreek eventueel een dag en tijd af zodat u inderdaad alle tijd heeft voor de klant.

Toegevoegd na 3 minuten:
En als de klant echt niet in de gelegenheid is om naar de winkel te komen, vraag dan of u hem terug kan bellen op een rustiger moment. Leg ook gerust uit dat het voor u lastig is om nu uitgebreid te bellen omdat er ook klanten in de winkel geholpen moeten worden. Dat zal iedereen begrijpen.

Bedenk dat de klant in de eerste plaats goed geholpen wil worden en als hij op een later tijdstip alle informatie krijgt die hij wil, tevreden zal zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Goeie tips! Dank

Andere antwoorden (3)

'voor beter advies kan ik u beter aanraden om eventjes bij de winkel langs te komen, hier heb ik meer informatie beschikbaar'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor grote bedrijven hebben ze een 0900 nummer of is een telefoonnummer van een filiaal heel lastig vindbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt maar heel erg aan de vraag. Als ik een winkel bel, met de vraag of ze timertjes van Finder hebben en die hebben ze niet, dan hoef ik niet te gaan. Als ze ze wel hebben, verkoopt de winkelier bij voorbaat al, alleen al door de telefoon op te nemen.
Het is een kwestie van klantvriendelijkheid om potentiele klanten te woord te staan.