Moet je als 14 - jarige u zeggen tegen een docent van 19/20/21?

De docent heeft, als zij met "je" wordt aangesproken, er tot nu toe geen punt van gemaakt. Ook al komt dit niet vaak voor. Ik zelf vind het gewoon prettiger om "je" te zeggen aangezien ik die docent heel erg mag..
Tot welke leeftijd mag je überhaupt "je" zeggen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit kan je zelf kiezen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag het aan haar,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag het aan haar

Antwoorden (11)

Dat ligt aan de docent zelf, de een maakt het niks uit terwijl de ander persé met u aangesproken wil worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit respect kan je u zeggen tegen je leraar. Het heeft niet zo zeer te maken met leeftijd, maar ook dat je een leerling-leraarband hebt. De docent staat sowieso hoger in je aanzien.
Maar je kan het ook aan de docent vragen wat die liever heeft.
Dat je hem graag mag doet er niet echt toe. Het kan ook een oudere man van 64 zijn die je toch graag mag.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Mooi gezegd respect voor elkaar hebben !!!
walter
12 jaar geleden
Dank je
walter
12 jaar geleden
Euhm, u ;-)
als Hij/zij volwassen is MOET je u tegen hem zeggen, tenzij hij/zij zegt: Zeg maar "je" hoor of Jij vraagt: "Mag ik "je" zeggen. en ja, Tegen docenten moet je altijd beginnen met u ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is wel zo netjes om ''u'' te zeggen. Zelf vind ik dat je ''u'' moet zeggen tegen een docent, als je in de 1e jaar zit.
(mijn mening)

Als de band tussen jou en de docent erg goed is, kan je eigenlijk wel ''je'' zeggen. Het beste is om aan de docent te vragen wat hij/zij het fijnst vind!

Liefs,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet niks, maar mijn mening is dat je tegen elke docent 'u' zegt, hoe oud deze persoon dan ook is. Hij/zij is een onbekende voor jou, en heeft zeker een hogere 'macht' dan jij hebt.
Doorgaans kun je 'je' of 'jij' gebruiken als je vrijwel zeker weet dat iemand even oud of jonger is dan jij.

Tegenwoordig maken docenten er ook geen punt van, maar ik gebruik áltijd 'u' naar een docent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is erg cultuurgebonden. In Belgie zegt iedereen u tegen elkaar, en in Engelend hebben ze daar helemaal geen woord meer voor. En cultuur bepaal je samen. Maar als iedereen u zegt en jij zegt jij, dan geef je daarmee wel een signaal. Het kan minder respectvol overkomen, maar ook amicaler. Je kruipt als het ware 'dichter op de ander', wilt hem/haar als 'gelijke' zien. Dat kan als opdringerig worden ervaren.
Ook de omgeving is bepalend. Ik spreek bijvoorbeeld onze burgemeester aan met haar voornaam, en zeg jij en jou, maar in het openbaar zeggen we beiden keurig u en gebruiken we de achternamen.
12 jaar geleden
U zeggen is niet (alleen) afhankelijk van leeftijd, maar ook in de positie die je hebt ten opzichte van elkaar.

Vroeger spraken bijvoorbeeld kinderen van rijke komaf het personeel aan met 'je', al waren ze zestig, en het personeel sprak de kinderen, al liepen ze nog in de luier, aan met u . En winkelpersoneel of horecapersoneel was altijd laaggeplaatst dus JE, nu neigen we toch vaak U te zeggen op basis van leeftijd.

Die tijd is voorbij, waardoor het vooral een leeftijdskwestie is of je iemand vousvoyeert. In het geval van leraar en leerling mag je daar in eerste instantie zeker wel mee beginnen zonder dat het 'raar' is, al zal de lerares in kwestie vermoedelijk al snel zeggen ; zeg maar je '. Evenzo vousvoyeer ik bijvoorbeeld mensen bij de bank of mijn financieel adviseur, die ongeveer van mijn leeftijd of zelfs iets jonger zijn, maar ook in die gevallen wordt het al snel ; 'zeg maar je'. Zeker in Nederland.

Met in eerste instantie U zeggen zit je echter altijd goed (aan de beleefde kant zeg maar), en je hoort snel genoeg of je gewoon 'je' mag zeggen. Of je vraagt het gewoon : mag ik 'je' zeggen ? Of, heel beleefd : mag ik u totoyeren ?

Omdat er geen vaste richtlijnen voor zijn, blijft het een beetje aftasten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist voor de hele jonge docenten kan het lastig zijn om een natuurlijk overwicht te houden. Hoewel het al dan niet kunnen houden van orde in de klas niet zou moeten hangen aan het "u" of "jij" zeggen, zou ik persoonlijk - om de docent een handje te helpen - het in zo'n situatie op "u" houden. Tenzij het bij jou op school de gewoonte is om "je" te zeggen, of de docent zelf aangeeft dat je "je" mag zeggen.

Het hangt erg af van de situatie verder, en de voorkeur van de docent. Ik geef zelf één avond in de week les aan een groep jongeren met iets meer dan tien jaar leeftijdsverschil ten opzichte van mij. Persoonlijk heb ik het liefst dat ze gewoon "je" zeggen, en geen "mevrouw" ook, dan voel ik me zo oud.. Maar in die situatie is orde houden ook niet echt een probleem, zou ik echt voor een klas van bijna 30 man ongeïnteresseerd grut staan, dan zou ik wellicht toch voor "u" opteren.

En ja: er zijn dus regels, en in dit geval behoor je als leerling "u" te zeggen tegen je leraar, tenzij die zelf anders aangeeft. Ik had op de middelbare school wel docenten die ik te goed persoonlijk kende om dat "u" zonder giechelen over m'n lippen te krijgen, maar probeerde dan toch tijdens de lessen me als leerling te gedragen. Dus niet aanspreken met de voornamen, dat mochten de andere leerlingen immers ook niet. Al moet ik zeggen dat ik meestal probeerde om zowel "u" als "jij" te mijden, vanwege de giechelfactor dus. Ik zei dan "mag ik iets vragen" in plaats van "mag ik U" of "mag ik JE" ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben eigenlijk nogal verbaasd over het aantal antwoorden waarin het aanspreken met een docent als "je" wordt getolereerd. In het voortgezet onderwijs in Nederland wordt in de meeste gevallen "u" gezegd tegen een docent. In het basisonderwijs is het vaak juf Els en meester Piet, in het VO meneer en mevrouw (en dus u) en in het MBO en HBO wordt vaak je gezegd. Maar ook daar is het zeker niet vanzelfsprekend. Daar zijn de deelnemers/studenten wel wat ouder en kan het zelfs voorkomen dat de docent jonger is, waardoor je gewoner is.
Maar op jouw vraag of je "je" of "u" zegt tegen een docente antwoord ik volmondig: "u".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt ervan af.
op sommige scholen is het verplicht U te zeggen, als teken van respect tegenover iemand die jou verder helpt in het onderwijs. Hij of Zij heeft het recht het van je te verlangen met u aangesproken te worden omdat hij of zij jou helpt met je algemene ontwikkeling.

zoiezo is het beleefd een oudere met u aan te spreken.
ik ben 16 en word erg vaak met u aangesproken door mensen die jonger zijn dan ikzelf. al scheelt het maar 2/3 jaar.
(ik eis het niet van ze hoor, meestal zeg ik ook gewoon dat ze je moeten zeggen, maar het is sommigen gewoon aangeleerd, ik vind het wel grappig)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je/u dat het beste aan de docent zelf kan vragen. Het wisselt per mens en dus ook per docent. Sommige docenten van 19/20/21 vinden het belangrijk dat ze met u worden aangesproken. Andere weer niet. Hetzelfde geld voor docenten van 55 tot 60. Ik had een aantal docenten die aanspreken met u een teken van respect en gezag vonden. Andere vonden u juist erg oud klinken. Meestal voel ik het wel aan bij mensen. En anders kun je het het beste gewoon vragen.

Ligt er misschien ook aan of er op bij jullie op school, de docent bij voornaam wordt genoemd of dat je ze met meneer/mevrouw + achternaam noemt. Ik denk dat er zeker een aantal mensen zijn die vinden dat je u moet zeggen dat een teken van respect vinden.