Moet een werkgever de kans geven om een werknemer vakantie te kunnen laten hebben met partner/gezin ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (7)

Volgens mij wel, bij mijn oude werk werden de mensen die vanwege partner vast zaten aan bouwvak voorrang op die weken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen heeft toch recht op vakantie!

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je bedoeld vakantie opnemen tijdens schoolvakanties. Ik heb de ervaring dat mensen met schoolgaande kinderen hun vakantie dan mogen opnemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar de vraag was dus of je recht hebt op tegelijk met je gezin vakantie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak wordt de vakantie al ruim van tevoren vastgelegd, zodat de werkgever weet hoe de bezetting is in de zomervakantie met het oog op evt. vakantie krachten aannemen.
Weet niet hoe jouw situatie momenteel is, werk je er nog maar net dat je deze vraag stelt?
Daar is m.i. geen verplichting (wet of CAO) voor.
Het lijkt me wel een billijk en rechtmatig verzoek, dus leg het voor aan je vakbond en/of OR als je er niet uitkomt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is wel zo sociaal, maar niet verplicht. Ik kan me voorstellen,dat er beroepen zijn , waar je het juist extra druk hebt als anderen vakantie hebben.
13 jaar geleden
Tijdens een sollicitatie moet men de nieuwe werkgever
er op wijzen dat men al een vakantie/reis/vlucht/verblijf
heeft besproken en betaald.

Kan de nieuwe werkgever uw verzoek niet honoreren,
dan gaat de sollicitatie niet door.

Treedt men evengoed in dienst dan zijn daar regels voor,
die met ieders inzet naar tevredenheid ingevuld kunnen worden.

Er zijn bedrijven die gelijktijdig een paar weken sluiten
met de grote vakantie.

Bedrijven die een roulatiesysteem hanteren.

(bv diegene die de 1e keus heeft en de periode kiest in
de grote vakantie, die heeft de laatste keus voor de kerstvakantie.)

Er zijn ook bedrijven waar men de gewenste vakantieperiode,s met elkaar kan ruilen.

Die kandidaten dienen dan wel de kennis en bevoegdheden te hebben van elkaars werk om te kunnen ruilen.

Het belangrijkste is natuurlijk dat het bedrijf verder kan draaien tijdens de vakantie,s.

Grote bedrijven kunnen dat beter opvangen door tijdelijk personeel in te huren, maar bij kleine bedrijven moet de werkgever vindingrijk en de werknemer flexibel zijn.

Wil men elk jaar en elke vakantie het onderste uit de kan, dan krijgt men het lid op zijn neus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet iedereen kan tegelijk op vakantie, dus er zullen mensen zijn die naast de pot piesen.
Bij de meeste bedrijven worden er wel afspraken gemaakt en agenda's bij elkaar gelegd door collegas. Je baas zal daar niets op tegen hebben, hij heeft liever ook blije werkneners.
Sanen komen jullie er wel uit. Toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Buiten de pot piesen ! Dat is vreemd gaan dacht ik !:)
Volgens het artikel 7:638 Lid 5 van het BW, ik citeer;

"5. De werkgever kan, indien daartoe gewichtige redenen zijn, na overleg met de werknemer, het vastgestelde tijdvak van de vakantie wijzigen. De schade die de werknemer lijdt ten gevolge van de wijziging van het tijdvak van de vakantie, wordt door de werkgever vergoed"

Een werkgever kan alleen met een goeie reden in overleg met u, de datum waarop u vakantie wilt wijzigen.