Wat gebeurt er nu met mijn zusje?

Ze heeft een brief gehad van school dat ze de afgelopen 4 weken 19 uur ongeoorloofd verzuimd heeft. In de brief staat dat het nadelig gevolgen kan hebben voor haar studiefinanciering en dat ze zo snel mogelijk contact moet opnemen met haar mentor. Maar wordt er nu meteen de leerplicht ingeschakeld en moet ze ook een boete betalen?
Ze zit op het Roc en is nu 18.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Dat zal per school verschillen. Bij mij op school krijg je een eerste brief met een waarschuwing en een gesprek met een mentor, school coördinator en iemand van de leerplicht waarbij je verhaal moet doen. Verder gebeurt er nog niks maar worden er alleen afspraken gemaakt dat je weer 100% aanwezig moet zijn op school.

Als je hierna nog een waarschuwing krijgt wordt je studiefinanciëring stopgezet en moet je bij te veel verzuim een boete betalen en moet je mogelijk de opleiding stoppen.

Zo gaat het bij mij op school, maar het kan natuurlijk per school verschillen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is zeer waarschijnlijk dat de leerplicht hiervan op de hoogte wordt gesteld. Een boete lijkt me niet waarschijnlijk. Het beste is dit echt goed te overleggen met de mentor.

Hoe zou het eventueel effect kunnen hebben op haar studiefinanciering?

Nou, het kan zijn dat ze haar na zoveel verzuim de opleiding niet laten afmaken. Dit betekent dan wel dat ze haar studiefinanciering terug moet betalen. Maar als ze zich voor een bepaalde tijd uitschrijft, hoeft dat niet.

Ik zou het toch eens met haar mentor bespreken.
En misschien helpt dit artikel wat:

http://www.nrc.nl/nieuws/2011/06/20/rotterdamse-mboers-verliezen-studiefinanciering-bij-langdurig-verzuim/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De leerplichtambtenaar zal niet worden ingeschakeld, ze is 18 en niet meer leerplichtig. Wel zal haar studiefinanciering misschien gekort worden.