Hoe slaag je Cum Laude op het gymnasium?

Moet alle boven de 8.0 zijn?
Gemiddeld alle cijfers (dus alles bij elkaar : aantal vakken) hoger dan 8.0? Of mag 7.8 ook?

Kan iemand me dit uitleggen? Graag met voorbeeld

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.4K

Antwoorden (2)

Een examenkandidaat kan cum laude of summa cum laude slagen.
Leerlingen die slagen met een 8.0 of meer gemiddeld en voor geen enkel vak lager dan 7.0 zijn cum laude geslaagd.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je mag dus wel een 7.8 halen voor een bepaald vak, maar je moet over alle cijfer uiteindelijk wel weer gemiddeld een 8.0 staan. Tegenover de 7.8 moet je dus minimaal een 8.2 hebben behaald zodat het gemiddelde weer hoog genoeg is.

Toegevoegd na 9 minuten:
Ps.de cijfers welke tellen voor je Cum Laude, zijn de NIET-afgronde-cijfers. een 7.6 mag je dus niet tellen als 8, maar gewoon als 7.6
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je eerste deel klopt, je tweede deel niet. Eindexamencijfers worden op de middelbare school afgerond op hele cijfers. Je mag dus wel een 7 (6.5 - 7.49) op je lijst hebben staan, maar daar moet minstens een 9 (>8.5) tegenover staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt niet wat je zegt, zie mijn toevoeging op het antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat verschilt dan inderdaad per school. Cum laude is op de middelbare school toch niets waard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het verschilt inderdaad wel per school, er zijn scholen welke meer eisen aan CumLaude hangen. Normaal is een gemiddeld cijfer dat minimaal een 8.0 is + geen enkel cijfer onder de 7.0!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is wel veel waard!
Het verschil tussen een tussenjaar of ingeloot worden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan gelden die vreemde regels niet, maar worden alleen de onafgeronde cijfers in behandeling genomen. Het niet halen van een 8 gemiddeld biedt overigens geen garantie op een tussenjaar.
Dat hangt af van je school. In principe is het niet iets dat officieel toegekend wordt vanuit een overheidsinstituut. Normaliter is het ook iets dat op universitair niveau wordt toegekend, eveneens zijn er hogescholen die regels hebben opgesteld wat 'cum laude' betreft.

Kijk dus in je eigen schoolreglement/examenreglement of hier iets over vermeld is. Zo niet, dan kent jouw school dit niet toe. Je kan wel proberen dit op te laten nemen in de reglementen, bijvoorbeeld niet lager dan een 7 en gemiddeld een 8, of alles boven een 8 etc. Hierover zijn uiteindelijk geen vaste regels.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat betreft voorbeeld, lees even wat wikipedia hier over zegt.