Welke mbo opleiding moet je kiezen als je interesse hebt om depressieve mensen te helpen?

Als die opleiding er is?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Erna55
5 jaar geleden
Met een studie SPH op zak ben je breed georiënteerd. Je wordt voorbereid op een carrière, die zich in verschillende sectoren van de zorg kan afspelen. De opleiding is dan ook breed van opzet. Je krijgt onder andere training in het signaleren en de preventie van problemen en in bijvoorbeeld diagnostiek. Daarnaast vormen pedagogiek, psychologie en communicatie belangrijke componenten van de opleiding en is een intensieve stageperiode in het programma opgenomen. Ook kunnen praktijkdagen onderdeel van de studie uitmaken. Hierin komen dan zaken als gespreksvaardigheden, onderzoeken en rapporteren en waarnemen en observeren aan de orde.
https://www.roc.nl/cursus-training/zorg-en-welzijn/sociaal-pedagogische-hulpverlening-sph/

Antwoorden (1)

Afhankelijk van je niveau (mbo-2, 3 of 4) kan je een opleiding kiezen in de zorg. Je kan dan denken aan:
- Maatschappelijke zorg, meestal mbo-3 of 4
- Verzorgende IG (individuele gezondheidszorg)

Verschillende mbo's hebben hier verschillende namen voor, dus kijk even op de site van de dichtstbijzijnde mbo.
5 jaar geleden
MarBet
5 jaar geleden
Bij de opleiding verzorgende IG ligt de focus op zorgverlening en gezondheid en minder op het psychisch welzijn, hoewel dit natuurlijk ook wel aan de orde komt. Maar als je mensen wilt helpen om uit hun depressie te komen, is een opleiding in de welzijnsrichting passender, dus inderdaad maatschappelijke zorg, sociaal agogische werk, etc. De mbo opleiding kan ook een mooie opstap zijn naar een hbo opleiding, zoals toegepaste psychologie of maatschappelijk werk en dienstverlening.