Dat zijn "Harkpoppetjes"

Een paar maanden geleden zijn ze nog ingezet als protest tegen de bezuinigingen.
Niet alleen kleinen kinderen tekenen ze dus ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor zo'n mannetje met harkhanden, kan ik geen officiele naam bedenken/vinden. Zelf noem ik het een "harkelaar", maar volgens mij si dat geen bestaand, Nederlands woord.

Voor wat ze een fase eerder tekenen, ken ik wel een naam: "koppoter". Maar dat is een mannetje met alleen een groot hoofd en een soort benen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik op internet kijk op websites die gaan over de fasen van het tekenen bij kinderen, worden alleen de "koppoters" bij naam genoemd.
Wat daarna komt, niet echt. Daar staan alleen omschrijvingen van hoe die mannetjes eruit zien. Waarschijnlijk zijn ze dus naamloos...
Dat heet een draadfiguur. Een draadfiguur hoeft niet per se harkhanden te hebben, maar vaak is dat wel zo. De draadfiguur is de fase na de koppoter/kopvoeter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de min. Ik zal het doorgeven aan mijn tekenleraar van de PABO van wie ik heb geleerd over de ontwikkeling van kindertekeningen....
Vanuit de onderstaande bron:

Het tekenen van een mens begint meestal met een kring met stralen en een gezicht (als een soort zon) maar al gauw volgt een koppoteling met "sprieten" in diverse varianten.

Een romp met hoofd is steeds beter te onderscheiden en daar komen armen en benen bij. Handen en voeten laten nog even op zich wachten. Vingers, tenen, taille en wervelkolom volgen pas enige tijd hierna.

Het is dus het stadium na de koppoteling dat gewoonweg geen naam heeft.