Heb je een opleiding om schrijver te worden?

Ik zou heel graag schrijfster willen worden alleen wil ik graag hier een opleiding van, weet misschien iemand of die bestaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.8K

Het beste antwoord

Je kunt journalistiek gaan studeren, of Nederlands, of communicatiewetenschappen. In de meeste wetenschappelijke opleidingen wordt trouwens aandacht besteed aan beroepsmatig schrijven, maar ik weet niet of dat is wat je zoekt.

Talent is trouwens belangrijker dan opleiding wanneer het gaat om schrijven. De meeste schrijvers hebben geen opleiding gevolgd voor het schrijven. Als je merkt dat je goed bent in schrijven, moet je naar mijn idee vooral nog gaan werken aan datgene waar je minder goed in bent (bijvoorbeeld door het volgen van een cursus) en veel oefenen. Door te schrijven, en liefst ook weer suggesties van anderen te verwerken in wat je schrijft, zul je er steeds beter in worden. En vergeet niet dat er ook schrijvers zijn die in één keer een goed lopend boek publiceren, zonder een echte 'aanloop' in bijvoorbeeld kleinere schrijfsels.

Tenslotte: met schrijven valt alleen maar genoeg brood te verdienen als je er heel goed in bent. Tot je boek klaar is, heb je geen inkomsten, en pas als je een uitgever kunt vinden en je boek goed verkoopt, zul je je werk terugbetaald zien. Het is dus belangrijk om ook opgeleid te zijn voor iets dat je naast je eigen schrijfwerk kunt doen. Als je graag beroepsmatig met schrijven te maken wilt hebben, ligt een opleiding als journalistiek voor de hand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je kan verschillende richtingen kiezen, de journalistiek of juist de theater/film kant. Nederlands studeren is ook een mogelijkheid.
De meeste schrijvers hebben niet een specifieke opleiding tot schrijver gevolgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor 2000 euro per jaar kun je een opleiding volgen aan de Schrijversvakschool in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht of Groningen. Daar worden (in deeltijd, meestal 1 dagdeel per week) cursussen gegeven, zoals deze: http://www.schrijversvakschool.nl/
Daarnaast zijn er verschillende schriftelijke cursussen, o.a. van LOI en NTI.
Je kunt met deze opleidingen geen diploma's halen, wel een certificaat.
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
Dankjewel Cestbiencovitz! Uitgevers blijken de schrijversvakschool behoorlijk serieus te nemen en bovendien lijkt de opleiding me hartstikke leuk. Volgens mij zou dat zeker geen verkeerde keuze zijn...
Nee. Maar het boek "zelf schrijver worden" is aan te bevelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op de arteZ in arnhem is een nieuwe HBO opleiding ; creative writing! Googlen mag je zelf doen:)