Ik wil van BOL naar BBL overstappen, kan dit?

Ik ben nu halverwegen het leerjaar, 17 jaar juni18

Ik loop stage bij een bedrijf waar ik veel leer en ik wil er blijven... Kan ik overstappen? En hoe?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.7K

Antwoorden (2)

Inhoudelijk hoeven er geen grote verschillen te zijn tussen BOL en BBL. Maar je kan niet zomaar overstappen, omdat het lesprogramma heel anders is opgezet.

Als je een BBL wilt volgen, moet je eerst solliciteren.
Je moet een stagebedrijf vinden die jou wil hebben en je een contract wil aanbieden. Het bedrijf betaalt loon en studiekosten.

Je wordt in juni 18 jaar (denk aan het aanvragen van zorgtoeslag – maar dit terzijde). Voor BBL is er geen studiefinanciering en OV jaarkaart mogelijk. Wel voor BOL. Je werkt en gaat 1 keer in de week naar school voor theorie.

Verder kan je gewoon op school navragen wat de mogelijkheden zijn. Misschien kan je werkgever ook wat voor je doen door conact te leggen met school. En kijk ook eens op de website van je school of anders in de schoolgids. Daar staan dit soort dingen ook vaak in.
fisbel
12 jaar geleden
Als het bedrijf waar jij stage loopt een erkend leerbedrijf is is het inderdaad mogelijk om over te stappen. Je opleiding aan het ROC moet dan wel een BBL-mogelijkheid hebben. Informeer dus bij je ROC èn vraag bij je stageplaats.