Hoe kun je op een zo'n efficiënt mogelijke manier leren?

Ik zit in een tentamenweek en heb niet heel veel tijd om alle vakken heel goed en rustig door te kijken. Wel heb ik al samenvattingen gemaakt. Bij bepaalde vakken als economie en wiskunde zijn de opgaven erg belangrijk. Wat is dan de handigste manier om het aan te pakken? Eerst de samenvatting en dan de tekst en dan te vragen of een andere volgorde?

Toegevoegd na 12 minuten:
Ik ben trouwens geen lui iemand, wat betreft het leren. Ik moet bijna 'stop' gezet worden met leren dan dat ik aan het werk gezet moet worden. Vaak maak ik wel een planning, alleen het probleem is dat ik altijd langer bezig ben dan er op mijn planning staat, wat ten gevolge heeft dat ik er lang mee bezig ben.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Studeren met een tijdsschema
Studeren aan een hbo of universiteit of het volgen van een thuisstudie, betekent vaak weinig contacturen en dus veel zelfstudie. Deze zelfstudie-tijd kun je grotendeels zelf indelen. Dat betekent dat de studie makkelijk te combineren is met andere dingen, maar ook dat je veel discipline moet hebben om bij te blijven; de studie heeft vaak te leiden onder ander zaken. Het kan daarom verstandig zijn om een tijdsschema te maken. Dat maakt je bewuster van de dingen die je te doen hebt en je kunt tijd reserveren die je enkel en alleen aan je studie besteedt.

(zie bron voor meer informatie)

Toegevoegd na 20 seconden:
Ik vind zelf samenvattingen een hele goede tip :)

Toegevoegd na 47 seconden:
oh en hartstikke veel succes met je tentamenweek!
het gaat je wel lukken ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Begin met het vak dat het meeste werk zal zijn. Ga vervolgens beginnen met het vak dat je het lastigst vindt. Ga zo verder en neem vervolgens ál je uittreksels en/of samenvattingen dagelijks door.
Vooral herhaling is hét geheim in deze!

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kun je van een vak een duidelijke opdeling maken? Stel je hebt 5 onderdelen, leer er dan 4 van en laat er één, de meest uitgebreide schieten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen leert op zijn eigen manier. Dit is voor je zelf er vooral achterkomen hoe.
Ik maakte/maak zelf altijd samenvattingen en begon met het vak waar ik het meeste moeite mee had.
Ook spiekbrieven maken helpt, 9 van de 10 keer hoef je je spiek brief dan geen eens te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mij lijkt deze volgorde het handigst: eerst de tekst, daarna de vragen en daarna de samenvatting. De tekst goed doorlezen, snel naar je vragen kijken. Probeer ze in je hoofd te maken en kijken of je ze begrijpt. Als je het helemaal begrijpt. Een aantal keer goed de samenvatting(en) doorlezen en eventueel de samenvatting nog met bepaalde dingen bijvullen, die jij belangrijk vindt.