Mag je als 18-jarige de helft van de uren afwezig zijn op de middelbare?

Verschillende van mijn medeleerlingen zeggen dit, en een leerlinge doet dit en ze wordt er nooit op aangesproken terwijl de teamleiders bij minderjarige er direct op zitten als iemand één uur verzuimd.
Ik zelf ben een late leerling en ben van 5 havo naar 5 vwo gegaan en heb het nu nogal druk met o.a. rijles, school, werk en sport dus vroeg me af of dit wettelijk geoorloofd is (maar vind er niks over!). Bij voorbaat dank!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.7K

Antwoorden (3)

Wat een waardeloze vraag! Natuurlijk niet, dit valt hartstikke op! Ten eerste straffen je ouders je(dit kunnen ze niet goedkeuren), ten tweede straft de school je, en eventueel kom je voor de spijbelrechter, beter plannen kerel, je wil naar VWO en daarmee doorleren, maak er dan ook wat van!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo?
Tot je 18e ben je leerplichtig, na het laatste schooljaar van de leerplicht begint de kwalificatieplicht voor jongeren die nog geen startkwalificatie hebben gehaald. Door de kwalificatieplicht moeten meer jongeren een startkwalificatie halen. Een startkwalificatie is een havo-, vwo- of mbo- diploma (niet niveau 1.) De overheid ziet dit niveau als minimumvereiste voor een goede participatie in de maatschappij.

De leerplichtambtenaar controleert of de kwalificatieplicht wordt nageleefd. Ook geeft hij voorlichting aan jongeren over het belang van naar schoolgaan en de gevolgen van het overtreden van de Leerplichtwet.

De Leerplichtwet is streng. De wet zorgt ervoor dat ieder kind tot zijn 18e verjaardag naar school gaat en op een school staat ingeschreven. Verplicht. Ouders of verzorgers –en ook jongeren zelf- zijn er verantwoordelijk voor dat dit ook daadwerkelijk gebeurt. Ze worden er dan ook op aangesproken door de leerplichtambtenaar als dat niet gebeurt.

Staan leerplichtige of kwalificatieplichtige jongeren niet ingeschreven op een school, en/of gaan ze niet naar school of naar de opleidingsplaats (‘het werk’), dan zijn de ouders en/of de jongeren strafbaar. Ouders en jongeren riskeren een boete. Jongeren kunnen ook een leerstraf of een taakstraf krijgen. Bij ‘luxeverzuim’ (extra vakantie onder schooltijd zonder toestemming) is de kans op een proces-verbaal extra groot.

Dus: nee, je mag niet zomaar de helft afwezig zijn áls je nog geen diploma hebt. Maar pas op: het kan zijn dat de privésituatie dit vereist, bijvoorbeeld ziekte oid. Maar als het 'gewoon' spijbelen is, hoef je niet zo heel erg veel zorgen te maken - zij wordt uiteindelijk aangesproken op haar spijbelgedrag.

Een tipje; soms lijkt het voor buitenstaanders alsof er niets aan gedaan wordt, maar vaak gebeurt dit achter gesloten deuren. Je hangt je vuile was uiteraard niet graag buiten.

Hopelijk heb ik je vraag zo beantwoord?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De leerplicht geldt tot je 16e. Je moet naar school tot het einde van het schooljaar waarin je 16 bent geworden. De kwalificatieplicht geldt tot je 18e verjaardag, en loopt dus niet door tot het einde van het schooljaar, zoals bij de leerplicht.

Dit betekent dat je tot je 16e (en tot het einde van dat schooljaar) verplicht bent om naar school te gaan. Als je op je 16e nog geen startkwalificatie hebt behaald (diploma van HAVO, VWO, of MBO2), moet je tot je 18e verjaardag scholing volgen om alsnog zo'n startkwalificatie te halen. Vanaf je 16e hoef je dan niet meer per se elke dag naar school, je mag bijvoorbeeld ook op het MBO een duale opleiding volgen, waarmee je werken en leren combineert.

Vanaf je 18e verjaardag ben je dus niet meer leerplichtig, én ben je niet meer verplicht om je in te spannen om een startkwalificatie te behalen. Als jij nu dus regelmatig niet op komt dagen op school, dan zul je geen problemen krijgen met de leerplichtambtenaar. MAAR: je school heeft ook regels. Als zij een streng beleid hebben met betrekking tot verzuim, kunnen ze je schorsen of in het allerslechtste geval (als je echt systematisch weigert je aan de regels te houden) jou van school sturen. Ik neem aan dat je daar ook niet op zit te wachten, want denk dat je naar het VWO bent gegaan omdat je daar je diploma wilt halen. Kijk dus uit met wat je doet, en overleg op school bijvoorbeeld of je misschien bepaalde lessen mag missen zolang je je toetsen haalt (er zal ook al een deel van de stof al bekend zijn van de HAVO misschien) of houd je in elk geval in zoverre aan de regels dat je geen grote problemen krijgt met de schoolleiding.