Wat is het verschil tussen een Masteropleiding en HBO+ ?

Is er bijv. niveauverschil? Krijg je een ander diploma en, zo ja, welk diploma staat hoger aangeschreven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.5K

Het beste antwoord

Het zou zo moeten zijn dat het afhangt van de (sollicitatie)omgeving hoe hoog je diploma op waarde wordt geschat. Een universiteit leidt doorgaans theoretisch op, dus een werkgever die wil dat je een bepaalde theorie kent (bijvoorbeeld voor onderzoek of journalistiek) heeft liever iemand met een master. Maar minstens zo vaak is praktische ervaring belangrijker - een hbo-diploma zou dan meer waard moeten zijn. Hbo+ voegt vaak nog wat theorie toe aan de meer praktische voorafgaande hbo-opleiding, evenals hbo-masters. Aan iemand die erg theoretisch geschoold is, kan een hbo+-opleiding of hbo-master mogelijk weer meer praktijkgerichtheid bijbrengen.

In de praktijk werkt dit volgens mij vaak (helaas) niet zo en veel mensen slaan een universitaire opleiding per definitie hoger aan dan een hbo-opleiding.

Ik werk zelf in het hbo-onderwijs (weliswaar als ondersteuner) en heb een universitaire opleiding gevolgd. Mijn antwoord is gebaseerd op mijn persoonlijke ervaring en overtuiging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Eenvoudig gezegd: de HBO (wat betekent: hogere beroepsopleiding) leidt op voor een beroep of vak. De universitaire opleiding is meer wetenschappelijk gericht. Daarmee kun je ook een vak gaan beoefenen natuurlijk, maar je krijgt meer wetenschapsleer, filosofie en historisch besef mee in je opleiding. Nogmaals simpel gezegd: op de HBO leer je hoe het recht in elkaar zit, en op de universiteit leer je ook begrijpen waarom dat zo is.
(Daar zijn overigens uitzonderingen op. Vaak genoeg kom ik juristen tegen waarvan ik niet begrijp hoe ze aan hun bul gekomen zijn)
De masteropleiding staat hoger aangeschreven. Met HBO kun je geen rechter, notaris of advocaat worden, om maar wat te noemen.
Waar de plus achter HBO in je vraag voor staat weet ik niet, maar zelfs met een toevoeging kan ik me niet voorstellen dat de opleidingen gelijkwaardig zijn. De insteek is en blijft verschillend.