Kun je op een kunstacademie met hoofddoek aangenomen worden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Die hoofddoek houdt geen talent tegen, dus waarom niet. Als je niet aangenomen wordt ligt het aan je instelling of gebrek aan talent niet aan een hoofddoek

Natuurlijk kan dat, al zullen er wel verschillende regels zijn op scholen.

In verschillende landen zijn er andere regels op het dragen van een hoofddoek op school. Om een hoofddoek vanuit religieuze redenen te dragen kan je een beroep doen op de mensenrechten: 1. De vrijheid van godsdienst 2. Het verbod van discriminatie In Nederland is er geen wetgeving die het dragen op hoofddoekjes expliciet verbied. Het kan zijn dat een school dit zelf niet toestaat. Er was dit jaar een katholieke school die hoofddoekjes verbood en dit succesvol voor de rechter heeft gebracht. Waarbij ik "succesvol" tussen haakjes schrijf, want als docent sta ik niet achter een dergelijk verbod. Het hof stelt dat scholen voor bijzonder onderwijs volgens de wet eisen mogen stellen die nodig zijn voor de verwezenlijking van de grondslag ervan. Over het algemeen zullen hoger scholen en universiteiten denk ik geen moeite hebben met het dragen van hoofddoekjes door leerlingen. Als een niet religeuze school hoofdoekjes verbied zal het waarschijnlijk ook andere vormen van hoofdbedekking niet toestaan. Als je een specifieke school op het oog hebt kan je het beste via de website even een e-mail sturen met de vraag of ze bezwaar hebben tegen het dragen van hoofddoekjes. Dan weet je meteen of dit een leuke school voor jou is. Want zeg nu zelf, een school die discrimineert, daar wil je toch niet op leren?

Bronnen:
http://www.vormen.org/informatie/Islamitis...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100