Kun je op een kunstacademie met hoofddoek aangenomen worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
jc54
12 jaar geleden
Een kunstacademie met hoofddoek????????????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom zou je er eentje op doen? Heb je het koud dan?
De verwarming is aan hoor. En jouw haar is niet meer bijzonder dan het haar van een andere vrouw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ ineke een beetje een flauwe reactie..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idd flauw
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toon Respect A.U.B Ik heb niks tegen uw geloof dus heeft u ook het recht niet om zo iets te zeggen.
Frimu2
12 jaar geleden
Kunstenaars staan er om bekend er een aparte en eigenzinnige kledingdracht op na te houden....Geen probleem lijkt me dus.

Het beste antwoord

Die hoofddoek houdt geen talent tegen, dus waarom niet.
Als je niet aangenomen wordt ligt het aan je instelling of gebrek aan talent niet aan een hoofddoek
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
beste antwoord

Andere antwoorden (2)

Natuurlijk kan dat, al zullen er wel verschillende regels zijn op scholen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker kan dat! Ik zou niet weten waarom niet? Bij ons op de ABK lopen ook een paar moslima rond met prachtige niquabs en ik vind het een verrijking. Ook op de UM lopen veel studentes met hoofddoek, vaak niet eens uit Limburg zelf maar uit het Midden Oosten.
In verschillende landen zijn er andere regels op het dragen van een hoofddoek op school. Om een hoofddoek vanuit religieuze redenen te dragen kan je een beroep doen op de mensenrechten:

1. De vrijheid van godsdienst
2. Het verbod van discriminatie

In Nederland is er geen wetgeving die het dragen op hoofddoekjes expliciet verbied. Het kan zijn dat een school dit zelf niet toestaat.

Er was dit jaar een katholieke school die hoofddoekjes verbood en dit succesvol voor de rechter heeft gebracht. Waarbij ik "succesvol" tussen haakjes schrijf, want als docent sta ik niet achter een dergelijk verbod.

Het hof stelt dat scholen voor bijzonder onderwijs volgens de wet eisen mogen stellen die nodig zijn voor de verwezenlijking van de grondslag ervan.

Over het algemeen zullen hoger scholen en universiteiten denk ik geen moeite hebben met het dragen van hoofddoekjes door leerlingen. Als een niet religeuze school hoofdoekjes verbied zal het waarschijnlijk ook andere vormen van hoofdbedekking niet toestaan.

Als je een specifieke school op het oog hebt kan je het beste via de website even een e-mail sturen met de vraag of ze bezwaar hebben tegen het dragen van hoofddoekjes. Dan weet je meteen of dit een leuke school voor jou is. Want zeg nu zelf, een school die discrimineert, daar wil je toch niet op leren?