''Symmetrie is het in spiegelbeeld aan elkaar gelijk zijn van twee helften. Het gaat bij symmetrie dus meestal uit een geheel dat is opgebouwd uit stukken die op elkaar lijken of die helemaal hetzelfde zijn. Je kunt tussen de stukken, die op elkaar lijken of helemaal hetzelfde zijn, een lijn trekken: de spiegelas.''

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus de lijn die je door een figuur kan trekken, waardoor je dus 2 figuren krijgt, die precies hetzelfde zijn.
Een figuur kan meerdere spiegelassen hebben.
Het woord zegt het al: de 2 figuren zijn dan elkaars spiegelbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spiegellassen wordt op materialen toegepast dat een faseovergang van vast naar vloeibaar kent zoals bijvoorbeeld bij kunststoffen of glas.
De uiteinden van de aan elkaar te lassen delen worden tegen een verwarmingselement (de spiegel genoemd) gedrukt.
Wanneer de uiteinden van het materiaal overgaat naar een plastisch vloeibare toestand, worden deze met een kleine kracht tegen elkaar gedrukt zodat er een versmelting tussen beide stukken ontstaat.
Na afkoeling heb je dus een las gemaakt met een spiegel.
Men noemt dit ook een thermoplastische verbinding.