mag mijn leraar mijn leraar mijn presentatie filmen zonder dat ik hier toestemming voor geef ?

mijn leraar zegt dat t mag als hij hier niks mee doet , maar waarom zou die me dan filmen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik krijg altijd eerst een brief die ik moet ondertekenen voor mijn zoon ook als het voor de leraar zelf is!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
IN het MBO, HBO, universitair en volwassenonderwijs is het gebruik van video heel normaal hoor. Het is een didactisch hulpmiddel om feedback te kunnen geven. Docenten mogen dit niet zomaar op youtube zetten natuurlijk. Vroeger was het wat makkelijker, je zette het op een VHS band en die gaf je mee. Nu wordt het digitaal opgeslagen en vaak verspreid.

Antwoorden (5)

In principe is er altijd toestemming nodig.De anderkan het als privacy schending kan ervaren. Maar ik weet niet of er binnen je opleiding ook regels voor vast zijn gelegd? Bij ons is het nl. verplicht. En in mijn geval is er weinig tegen te doen omdat het de regels zijn binnen de opleiding om de punten te behalen. Is dit bij jou niet het geval dan zou je het moeten kunnen weigeren. Ik zou persoonlijk met de desbetreffende leraar in gesprek gaan en geef aan wáárom je dit niet wilt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar haal je dit vandaan? Nee er is niet in principe altijd toestemming nodig. Als filmen er gewoon bij hoort heb je daar niets tegen in te brengen. Als het vervolgens moet worden uitgezonden of iets dergelijks wordt het uiteraard een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee een mlodewijk. Het is gewoon een middel om feedback te kunnen geven. Als docent zou ik wel met een leerling gaan praten die dit echt niet wil overigens. Ik zou niemand tegen zijn zin filmen. Tenslotte moet de leerling ervan leren, niet ik. Ik zou als docent wel druk uitoefenen om het toch te doen omdat ik als docent verantwoordelijk ben (deels) voor het leerproces.
Ja dat mag aan de hand van deze beelden kan je leren wat je goed en fout doet bij de presentatie. je zit op school om te leren toch.
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat niet om je persoonlijke mening, het gaat om de wetgeving hieromtrent.
ronron1212
12 jaar geleden
o nou dit is geen persoonlijk mening het gaat om onderwijs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het antwoord kan je niet aan staan, maar ook in het onderwijs heeft men zich aan de wet te houden.
ronron1212
12 jaar geleden
Witte mus hoezo respect zeg ik iets onvatsoenlijk
ronron1212
12 jaar geleden
kom eens met de wettekst die hierop slaat school werk hebben we het over
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
RonRon heeft volgens mij gelijk. Ik denk dat er geen specifieke wetgeving over is. Een leerling die hier niet uitkomt met de docent kan naar de rechter stappen. Het lijkt me echter stug dat je hier niet uit komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De wetgeving die witteMus in gedachten heeft (portretrecht, auteursrecht), is niet van toepassing op de genoemde situatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vind ik ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ja, hij KAN wel van toepassing zijn, maar dan moet de docent de opnamen aan derden vertonen of kopieën ervan vespreiden. Maar dat is de vraag niet.
Het ligt allemaal iets ingewikkelder dan een simpel "ja" of "nee". Wat mag in elk geval niet? Heimelijk filmen, dus een filmpje maken van een les zonder dat de leraar vertelt dat hij opnamen maakt. Dat is niet toegestaan.

In dit geval gaf jij een presentatie voor de klas. Bij zo'n voordracht gaat het niet alleen om de inhoud van het verhaal dat jij vertelt, maar ook om de manier waarop je dat doet. Kijk je naar de klas of naar je spiekbriefje? Sta je stil of loop je heen en weer? Hoe gebruik je je handen? Kom je nerveus of rustig over? Vertel je het verhaal op een saaie of een boeiende manier?

Ook voor bedrijven worden vaak presentatietrainingen georganiseerd en die worden bijna altijd gefilmd, zonder daarvoor vooraf toestemming te vragen. De reden daarvan is dat anderen én jijzelf heel veel kunnen leren door naar de beelden te kijken. Als je de opnamen bekijkt zie je je eigen fouten en die van anderen.

Nu het antwoord op jouw vraag. Je leraar mag die opnamen maken, want hij doet dat "in het belang van de opleiding/het onderwijs". Maar: hij mag de beelden niet openbaar maken (door ze b.v. op YouTube te zetten) en mag ze dus alleen intern, voor onderwijsdoeleinden gebruiken. Als jij goede argumenten hebt waarom je niet wilt dat anderen (medeleerlingen of leraren) de opnamen te zien krijgen, dan zal hij de beelden zeker wissen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn er misschien uitspraken over te vinden op het web ?
Want de overheid is heel duidelijk over auteursrecht, en elders vind je duidelijk het portretrecht beschreven, maar uitzonderingen vanwege onderwijs kun jij misschien aanwijzen ?
Zou interessant zijn.
Pieter2011
12 jaar geleden
Daar zal niet veel jurisprudentie over zijn, denk ik. Als iemand bezwaar maakt, zal de leraar wel zo verstandig zijn om het niet op de spits te drijven en de opnamen te wissen. Er zitten ook allerlei nuances in. Als leraar in opleiding mag je dat soort beelden bijvoorbeeld niet tijdens een college laten zien zonder toestemming van de ouders:
http://www.rug.nl/bibliotheek/_shared/pdf/FlyerSURFdirect_Student_auteursrechtBG.pdf
Maar dan gaat het dus om beelden van kinderen die men buiten de school én aan "vreemden" (bovendien volwassenen) wil vertonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima antwoord. Het gaat hier niet om auteursrecht, tenzij de docent de presentatie online zet of publiceert. Ik vind dit het beste antwoord dat bovendien de zaak nuanceert door aan te geven dat dit ook iets is wat je met de docent bespreekt wat er met de beelden gebeurd. Het beste is het als de bronbeelden gewoon aan de leerling gegeven worden.
Als de beelden binnen de school blijven mag dit wel. Jouw leraar zal dit waarschijnlijk gebruiken om jou te laten zien hoe jij hebt gepresenteerd. Als hij het in de klas wil laten zien, zal hij het aan jou vragen of dit goed is.
Als het goed is, staat hier wat over in de schoolgids. En anders vraag het aan de teamleider of locatiedirecteur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat mag niet.
Hier geldt portretrecht wanneer jij zelf in beeld bent, en auteursrecht wanneer je presentatie in beeld is.

Het gaat misschien wat ver om je daar in een leersituatie op te beroepen. Want het is waarschijnlijk bedoeld om te laten zien hoe het wel moet of niet moet met een presentatie.

Maar als jij er bezwaar tegen hebt, dan zal de leraar af moeten zien van het opnemen van jouw presentatie.

AUTEURSRECHT ALS MAKER
Op jouw presentatie heb jij namelijk als maker de auteursrechten. Komt jouw presentatie in beeld van de leraar, dan moet de leraar jouw toestemming hebben.
Geef je die niet omdat je bezwaar hebt, bijvoorbeeld omdat de leraar het op facebook wil zetten, dan mag die leraar jouw mondelinge voordracht cq presentatie niet filmen.

VERMENIGVULDIGEN WAT IS DAT ?
Het filmen ervan is namelijk al een vermenigvuldigen van het oorspronkelijke (auteursrechtelijk beschermde) werk.
(1 origineel + 1 kopie = 2 presentaties, dus een vermenigvuldiging. Dat weet iedere leraar zelf ook.)

Hieronder kun je nog nalezen dat de wet jouw presentatie ook beschouwd als een werk dat onder de auteurswet valt:

Citaat van de wettekst auteurswet (rijksoverheid):
"Artikel 10
1. Onder werken van letterkunde, wetenschap of kunst verstaat deze wet:

sub 3°. mondelinge voordrachten;

sub 12°. computerprogramma’s en het voorbereidend materiaal;"

Mondelinge voordrachten (sub 3) en digitale presentaties vallen dus ook onder auteursrecht. De mate van creativiteit daarbij is van geen belang en is ook niet meetbaar. Het filmen op zich is al een vermenigvuldigen van jouw werk.

Maar; je moet wel stevig in je schoenen staan als je je op de auteurswet wilt beroepen, want heel veel mensen vinden het maar onzin wanneer je je werk niet gratis aan ze ter beschikking stelt. Zeker wanneer je jonger bent dan zij zelf zijn.