Waar kan ik een theateropleiding volgen met mijn VMBO basis opleiding?

Ik was 12 jaar oud en toen wist ik het. Later wil ik toneel gaan maken. Maar met mijn vmbo tl advies en later vmbo basisdiploma kon ik me moeilijk aanmelden bij de HBO studies.

Mijn vraag is of er een opleiding is die vmbo leerlingen toe laat. heeft iemand er verstand van?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Kijk op sites als TKMST.nl en NXT-LVL.nl voor meer informatie over opleidingen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

het is vast wel mogelijk om een mbo opleiding te kunnen doen maar dat ligt eraan welke scholen in de omgeving dat geven. het beste is een afspraak maken met de decaan van je school want die weten vaak wat voor advies ze moeten geven! succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je geeft niet aan hoe oud je nu bent en welke studie je nu volgt. Als je nog op school zit kun je inderdaad je mentor of schooldecaan vragen om advies. Je kunt via het MBO ook weer op TL niveau komen, maar dan zul je wel moeten opstromen of je zult langer over je leerweg moeten doen. Ik ben niet op de hoogte van de vervolgmogelijkheden, daarvoor moet je echt naar gespecialiseerde mensen binnen de school
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga je eerst maar 'ns verdiepen in 't werkaanbod in de toneel- en theaterwereld. Ik denk dat 't je hard tegen zal vallen, met name in tijden waarin cultuursubsidies niet bepaald ruim aanwezig zijn. En als er al een vacature is voor 't toneel zullen er bakken, rijen, wagonladingen vol werkloze theater-HBO'ers zijn die een veel betere uitgangspositie hebben dan iemand met een VMBO/MBO-achtergrond. Ik noem als voorbeeld gewoon even het beheersen van de eigen taal en vreemde talen in woord en geschrift.
Wees beducht op een instinker: zoek vacatures op, tel ze bij elkaar op, en je bent geneigd te stellen dat er talloze acteurs gevraagd worden. Houd er dan wel rekening mee dat voor elke vacature er 100 hoog-opgeleide aanmeldingen komen. Dus 't eventuele aanbod op vacaturewebsites staat niet gelijk aan 'de kansen op de markt voor een starter'.

Daarnaast geldt dat een overdaad aan acteurs op de markt de waarde van een acteur doet dalen. 't Is een eenvoudige economisch regel dat veel aanbod de stukprijs doet dalen. Dus andere acteurs zullen het allerminst op prijs stellen als er ook uit de VMBO/MBO-hoek een berg concurrenten aan zit te komen. Dit laatste geldt ook voor andere beroepen overigens..

Is het dan uitgesloten dat je in de theaterwereld terecht komt? Niets is uitgesloten, maar als je er niet via de weg van een opleiding komt zul je 't op een andere manier moeten doen: lik jezelf in bij producenten, regisseurs, zorg dat je een goede babbel hebt, ga netwerken (en dat zal niet goedkoop zijn als je party's en premières wilt blijven bezoeken) zorg dat mensen je leuk vinden, wees niet verlegen, wellicht biedt dat een kans. Maar ook daarvoor geldt: reken er gerust op dat je niet de enige bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MBO Theater (of artiest) bestaat wel, maar dat is wel op niveau 4. Met een basisberoepsgericht diploma zal dat dus niet direct lukken. Eerst een MBO-opleiding op niveau 2/3 is een mogelijkheid.
Wat je in ieder geval moet doen is toneelspelen. Sluit je aan bij een toneelgezelschap, ga naar een jeugdtheaterschool, word vrijwilliger bij een theater, werk aan je mogelijkheden! Probeer dus in je vrije tijd zoveel mogelijk met toneel bezig te zijn, zodat je ontwikkeling op dat gebied niet stilstaat.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik zie net bij je profiel dat je al 19 bent. Wat heb je inmiddels gedaan? Welke diploma's heb je? Misschien zijn er wel mogelijkheden maar dan moet je wel eerst wat meer informatie geven.