Moet je je melden bij je werkgever als je ontslag zou krijgen?

Een vriendin van mij vroeg zich af dat als je ontslagen zou worden, daar niet zomaar mee akkoord moet gaan, maar je dan de volgende dag weer moet melden bij je werkgever, omdat je anders niet in aanmerking zou komen voor een uitkering?

ronron1212
3 jaar geleden
Als je ontslag krijgt moet de werkgever daar een reden voor hebben. Hij heeft een ontslag vergunning nodig of je moet ontslag krijgen met wederzijdse instemming.

Antwoorden (2)

Nee.

Als je op een "gewone" manier ontslagen wordt, gaat dat met een ontslagvergunning van het UWV (in enkele situaties) of doordat de rechter op verzoek van de werkgever de arbeidsovereenkomst ontbindt (andere andere gevallen van onvrijwillig ontslag). Daarover worden beide partijen ingelicht.

Ik denk dat je vriendin doelt op een gekregen ontslag op staande voet.
Dan wordt geadviseerd:
"Laat uw werkgever zo snel mogelijk weten dat u het niet eens bent met het ontslag op staande voet. Doe dit via een aangetekende brief. Geef in deze brief ook aan dat u beschikbaar bent om te werken als uw werkgever hierom vraagt."
Bij zo'n ontslag is iets anders aan de hand, denk aan diefstal, fraude, werkweigering, herhaaldelijk te laat zijn gekomen, onder invloed van drank of drugs op het werk verschijnen, enz. Dingen waardoor de werkgever vindt dat er een onmiddellijk einde moet komen aan de arbeidsovereenkomst.
Om recht te kunnen krijgen op een uitkering hoef je je niet de volgende dag bij de baas te melden. Sterker nog: als de rechter van mening is dat het ontslag op staande voet terecht was, is de kans groot dat je geen uitkering krijgt omdat je dan verwijtbaar werkloos bent geworden.
Computoon
3 jaar geleden
Ja. Als je naar huis gestuurd wordt een brief of mail sturen waarin je aangeeft je bereid en beschikbaar te houden voor werk op eerste afroep en dat je je het recht op loondoorbetaling voorbehoudt. Dan kan er later geen discussie ontstaan dat je niet wilde werken, maar dat het niet werken echt de keuze van werkgever is. Ontslag betekent normaal gesproken niet dat je gelijk niet meer werkt, alleen bij ontslag op staande voet.