Heb je als student recht op privacy op school?

Tegenwoordig kun je via intranet alle cijfers en ingeleverde opdrachten van de hele school zien. Daarnaast kun je in hun portfolio kijken en zien wanneer men absent is geweest. Ook kun je naw-gegevens zien. Als het niet via in-tranet is dan is het wel opgehangen in de school. Soms is het wel eens zo dat een student een privéprobleem heeft. Op school wordt kun je dan naar een vertrouwenspersoon of je mentor gaan. De mentor heeft dan weer het recht om informatie te vragen aan de vertrouwenspersoon en wanneer de betreffende student er een dag niet is weet de hele klas het. Sterker nog soms gaat er een mailtje uit naar alle studenten. Het is al vaker voorgekomen dat studenten zich hierdoor niet prettig voelen en/of stoppen met de opleiding omdat ze worden aangekeken. Over het algemeen neemt een student slechts een paar medestudenten in vertrouwen omdat niet iedereen alles hoeft te weten. Zo komt het regelmatig voor dat studenten als voorbeeld gebruikt worden in de les en naar mijn idee een beetje voor schut gezet worden. Zoals: 'Ik verwacht bij het volgende examen dat iedereen ruimvoldoende slaagt want jullie willen er niet voor staan zoals (naam medestudent)' of 'Ik adviseer jullie bepaald leesboek (extra) aan te schaffen, (naam student) ik begrijp dat het voor jou niet gaat lukken omdat je al genoeg geldzorgen heb' Nu vraag ik mij af of dat eigenlijk wel mag allemaal. Natuurlijk is het goed om open en eerlijk te zijn naar je studenten maar dit is niet prettig.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zou je denken als je goeie cijfers hebt dat het niet uitmaakt, maar wanneer je als student erboven uit steekt krijg je de verplichting om bijles te geven aan medestudenten. Collegiaal zijn is natuurlijk goed, maar verplicht collegiaal zijn kan wel vervelend zijn. Niet iedereen vindt het leuk als iedereen je cijferlijst ziet. Tot slot zijn er studenten die hun huiswerk zelf maken en het op intranet plaatsen, dat is de bedoeling. Hierdoor kan natuurlijk iedereen jouw werk overnemen en een klein beetje aanpassen.

Het beste antwoord

Uiteraard heb je als student recht op privacy. Dat recht staat ingeschreven in de wet en kan je dus afdwingen.

Uiteraard zijn er voldoende manieren om de methodiek van informeren en de "openheid" van je school aan te kaarten.

1) zit je in de leerlingenraad/opleidingscommissie/studentenraad/schoolraad dan kan je dit knelpunt aankaarten en via de democratische weg oplossen. Jij hebt dit recht als student!

2) vind je dat je geviseerd wordt door je docenten? Luistert de "raad/commissie" niet naar je opmerkingen? Dan kan je aankloppen bij de "ombudsman/vrouw." Zij fungeren als onafhankelijke actor op een hogeschool/universiteit en bemiddelen bij geschillen tussen docent - school - student.

3) nog steeds geen gehoor? Maak een petitie en laat dit door zoveel mogelijk studenten ondertekenen. Een grotere vorm van democratie bestaat niet en je school is verplicht om naar je te luisteren.

4) nog niet? Voer actie, samen met andere studenten en eis verandering!

5) je laatste, duurste en moeilijkste weg: stap naar de rechtbank.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraagsteller zou zich misschien ook nog tot het CBP kunnen wenden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de informatie

Andere antwoorden (1)

Er is iets goed mis op die school / dat instituut waar je over spreekt.

De Wet Bescherming persoonsgegevens ( zie link bij bron) is vrij streng over hoe met persoonsgegevens omgegaan kan, mag en dient te worden.

Wat je hier omschrijft is uit den boze, tenzij de school hard kan maken dat dit strikt noodzakelijk is en dat het belang dat daarmee gediend is zwaarder moet weten dan jouw / jullie belangen op een gewaarborgde privacy.

Dit argument zal dan overigens tegenover bijvoorbeeld een civiele rechter gemaakt moeten worden door de school.

Ik zou het er niet bij laten zitten en de school op hun verantwoordelijkheden wijzen in deze.

Eens een keer tussen neus en lippen door zeggen dat iemand ziek is is tot daar aan toe, maar (zonder ondubbelzinnige voorafgaande toestemming) vertellen wat iemand mankeert, of dat iemand geldproblemen zou hebben etc. zoals je het hier omschrijft kan echt niet.