Mag je als een leraar(es) je onterecht straft naar de directeur gaan en vragen of hij met de leraar(es) gaat praten?

De jufrouw haat mij en geeft me altijd onterecht straf

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (7)

Je kan het altijd proberen. Maar bedenk wel dat wat jij onterecht vind niet altijd onterecht is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dit mag. Succes garandeer ik je niet.

Het lijkt me echter erg sterk dat de lerares jou voor niets straf geeft. Er is meestal wel meer aan de hand en het zal niet snel voor niets zijn. Daarnaast denk ik niet dat je juffrouw jou haat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Absoluut. Dat is een van de taken: Zorgen dat onenigheden uitgewerkt worden. Je loopt natuurlijk het risico dat jij de regels verkeerd inschat, en niet je doncente. Maar zoals gezegd: Daar kan de directeur een uitspraak in doen.
Overigens: niet gaan zeuren, maar gewoon aan de feiten houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, jij mag naar de directeur toe stappen met je klacht.
Maar misschien kun je ook éérst naar die leerkracht zelf toe stappen. Daar heb je wel een beetje lef voor nodig maar meestal bereik je daar het meeste mee.

Mocht je er niet uitkomen met de directeur dan kan je je wenden tot de klachtencommissie:
De klachtencommissie op school is bedoeld voor klachten van ouders, leerlingen en personeelsleden. Deze commissie bestaat uit minimaal 3 leden, onder wie een voorzitter die geen deel uitmaakt van het schoolbestuur of van het team van de school. De commissie moet uw klacht altijd vertrouwelijk behandelen en moet binnen 4 weken reageren. Als de commissie het na onderzoek eens is met uw klacht, volgt rapportage en advies naar het schoolbestuur. Het schoolbestuur kan dan op basis van het advies maatregelen nemen. Het advies van de klachtencommissie is niet bindend.
Rechtstreeks klachtencommissie benaderen
U heeft het recht om de klachtencommissie rechtstreeks te benaderen, dus zonder tussenkomst van de schoolleiding of het schoolbestuur. Het is wel aan te raden de school te informeren, zodat de school beter in staat is om uw klacht op te lossen. U kunt een kopie van uw klacht of bezwaar naar de Inspectie van het Onderwijs sturen. De Inspectie kan uw informatie gebruiken bij een onderzoek naar de school.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of die juf je haat is moeilijk te zeggen. Echter, het komt uit mijn jeugd bekend voor dat sommige kinderen sneller straf kregen als andere...soms ook als ze niks gedaan hadden.
Vandaar de uitspraak: "Ik krijg altijd de schuld, zelfs als ik het gedaan heb"

Vraagje: Zit je al op de middelbare school en heb je dus veel leraren en leraressen? Als zij dan de enige is die je straft dan zou je eerst naar je mentor moeten gaan en als dat niet helpt de leerlingbegeleider of directeur. Omdat ze de enige is is er dan een redelijke kans dat die mentor ook eens bij de nadere docenten gaat informeren om tot een beeld te komen wat er wringt.

Zijn er meer die jou vaak straffen dan zal er in jouw optreden iets zitten dat anderen anders beoordelen dan dat jij zelf bedoeld.

Op de lagere school heb je alleen het schoolhoofd naast de juf.

Probeer eens, na schooltijd onder 4 ogen met die juf te gaan praten en vraag haar uitleg waarom je haar kennelijk irriteert omdat je zelf niet snapt wat je fout doet.
Omdat je met zo'n vraag al aangeeft dat je zelf iets wil leren moet ze bijna wel gaan vertellen waarom ze je straft.

Stuurt ze je weg zonder uitleg dan met diezelfde vraag naar de directeur en via die weg uitleg vragen.

Daarna weet je tenminste wel wat je moet doen om straf te vermijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ten eerste: je hebt ouders, waarom praat je niet met hen?
Ten tweede: je hebt vast een mentor, heb je al met hem/haar gesproken?
Ten derde: waarom zou een docent jou haten? Er moet een reden zijn voor jouw uitspraak die toch behoorlijk heftig is, want haat is een hele diepe emotie.
Ten vierde: wat is er gebeurd? Het gevoel onterecht gestraft te zijn heeft een oorzaak.
Ten vijfde: waarom stel je de vraag hier, als je op school zit hoor je te weten dat je altijd naar een mentor, een andere docent, een zorgfunctionaris, een teamleider of naar een directeur kunt stappen met je vragen. Dit geldt ook voor een verstoorde relatie met een docent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juffen zijn ook maar mensen en hebben zo hun voorkeuren. Net als ieder ander. Ik kan zo niet beoordelen of de juf je terecht of onterecht straft, maar daar gaat het ook niet om. Voor jou voelt de straf als onterecht en dat geeft je een rotgevoel. Daarom is het heel verstandig om er met haar over te praten. Als je dat te moeilijk vindt kun je naar de directeur gaan.
Je kunt dan het beste je verhaal vertellen aan de directeur en aan hem/haar vragen of jullie met z'n drietjes over de situatie kunnen praten.