Wat doet de leerplichtambtenaar bij 4x te laat komen?

Ik heb me sinds het begin van dit schooljaar al 4 keer verslapen (iedere keer 10 minuten te laat de les in) en mijn mentor zei dus dat er contact is opgenomen met de leerplichtambtenaar. Ik spijbel nooit, ga naar school als ik ziek ben en gedraag me altijd (95% van de tijd) in de les... ik kom alleen soms een beetje te laat... en als ik te laat kom dan is het 10 minuten tot een kwartier.

Komt hier een boete voor in plaats? of een waarschuwing en dergelijke.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.4K

Het beste antwoord

Volgens de leerplichtwet dient de school bij meer dan 6 keer te laat komen een brief aan de ouder/voogd te sturen. Ik denk alleen dat deze regel niet altijd toegepast wordt. De school zal zeker rekening houden met het algemene gedrag van de leerling. Nu jij 4 keer te laat bent gekomen hoef jij je nog geen zorgen te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als jij in een schooljaar regelmatig te laat komt, is het benaderen van de leerplichtambtenaar een absurd streng middel. Ik *denk* dat de school dit zegt, maar niet gedaan heeft.

Mocht het wel zo zijn dat ze gebeld hebben, dan kan een gesprek met jou en je ouders volgen over het verzuim. Maar persoonlijk denk ik dat er wel schrijnendere gevallen zijn dan jouw situatie, en verwacht ik niet dat hier veel mee gedaan zal worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geef les op een MBO school en wij houden de regel aan dat bij 16x afwezig per maand de leerplichtambtenaar ingeschakeld wordt.

Toegevoegd na 50 seconden:
Dus ik denk niet dat hij echt iets kan doen... Of dat de school überhaupt iemand heeft ingeschakeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MBO....dat is geen VO meer.
Andere leeftijden andere regels dus en afh. van start kwalificatie (Havo naar mbo of vmbo naar mbo doorgestroomd)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Te laat is onwettig afwezig, bij te laat komen kan dus de leerplichtambtenaar ingeschakeld worden.
Schoolregelement VO van mijn kind, voor leerplichtige kinderen derhalve.
3e keer te laat : 7:45 op school komen
4e keer : 1 uur nablijven
5e keer : 2 uur nablijven
6e keer : 2 uur nablijven plus telefoontje naar ouders
daarna leerplicht ambtenaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij ons is het 1e keer een waarschuwing, tweede keer nablijven 8e of 9e uur... 3e keer nablijven 4e keer ook etc.
Bij onwettig verzuim, iets wat te laat komen is, kan en mag een leerplichtambtenaar je doorverwijzen naar HALT.

Als het te laat komen mede veroorzaakt wordt door je ouders kunnen deze een boete verwachten.

Wanneer een school de leerplichtambtenaar ingeschakeld is afhankelijk van de afspraken die de school met de leerplichtambtenaar heeft gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het minnen spook waart weer rond.