Allereerst:

Een Proeve van Bekwaamheid (afgekort: PVB) was een bewijsstuk van een leerling (gezel) dat deze over vakbekwaamheid beschikte, bijvoorbeeld ten tijde van het gildewezen.
In het zogenoemde Competentiegericht leren is het een toets om vast te stellen of een leerling de kennis, vaardigheden en houding heeft om zijn toekomstige beroep te kunnen uitoefenen. De proeve vindt plaats in de beroepspraktijk of in een nabootsing hiervan en wordt afgesloten met een gesprek waarin het verloop en het resultaat van de toets aan de orde komen. Ook de keuzes die de leerling heeft gemaakt worden hierbij besproken.

Wat jij dus kunt verwachten is dat je competentie wordt getest als kok zijnde. Dit zal worden beproefd in de praktijk of in een nabootsing van de praktijk. Hierin zal zowel jou theorie als je praktijk toegepast moeten worden. Aan het einde kun je je keuze's tijdens deze proeve verantwoorden aan degene die je beoordeelt. Het is niet alleen belangrijk dat je de goede keuze's maakt, maar dat je ook kunt uitleggen waarom deze keuze's goed zijn. In jou geval zullen dat dus combinaties van smaken of eten en drinken zijn, die je zult moeten verklaren.