Heeft een docent het recht als ze boos is om 'hou nou je bek maar dicht' te zeggen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja dat recht heeft de docent, hou je bek is nog oke, maar als het verder dan dat gaat mag het niet volgens de wet. zelf vind ik het niet kunnen

Een docent heeft dat recht niet! Nee zelfs niet als je het daar naar hebt gemaakt. Een docent heeft een voorbeeld functie, en zulk taalgebruik hoort daar niet bij, als de docent het gaat gebruiken dan zullen leerlingen dat onderling ook wel doen. Een leraar heeft het recht om maatregelen te nemen om de orde in de les te handhaven maar ''houd je bek nou maar'' e.d. hoort wat mij betreft daar niet bij.

Er is geen 'recht' of 'onrecht' in deze kwestie. Als een docent het nodig acht om zo'n opmerking te maken, moet je je eerder afvragen hoe dat kan in plaats van de zeuren op de leerkracht.

Officieel mag het niet maar het beste is om er met je leraar of mentor mee over te praten, ik had zelf ook zo'n leraar die mij de hele tijd uitschold maar nadat ik het tegen mijn mentor zei doet hij echt gewoon aardig tegen me

Een aantal jaar geleden heb ik als Limburger les gegeven in Amersfoort. Ik zag dat je daar ook vandaan komt. Op een bepaald moment heb ik ook gezegd tegen de klas dat ze hun bekken dicht moest houden. De klas reageerde geschokt. Ik denk dat het in het zuiden van Nederland normaler (niet normaal, maar wel normaler) is om dit te zeggen dat boven de rivieren. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit geschokt was als iemand dit tegen me zei. Tegenwoordig bezig ik dit ook niet meer, omdat ik weet dat het voor sommigen als beledigend wordt gezien, 'dieren hebben een bek, ik heb een mond'. Een docent heeft het recht te zeggen wat hij of zij wil, zoals eenieder in Nederland, behoudens de wet. Als voorbeeldfunctie is het wel beter om wat doordachter met woorden om te gaan. Toegevoegd na 1 minuut: *dan boven de rivieren

Ik vind het wel lachen als een leraar dat zou zeggen. Misschien niet zo netjes, maar dan zie je maar weer dat leraren ook gewoon mensen zijn, ze zijn heus geen beatrix die je U moet noemen en ze zijn niet altijd slimmer als jij! Maar alsnog, dit betekent niet dat je je leraar moet gaan verrot schelden en niet respecteren. Hij geeft les omdat hij mensen iets wil leren, waaronder respect en natuurlijk de lesstof, dus blijf hem maar gewoon U noemen. ^_^ Geef je het goede voorbeeld. (aangezien het nieuws van deze week, we mogen geen voornamen meer noemen tegenwoordig dus...)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100