Ik ben zelf leraar en zoiets zou ook zo maar eens uit mij kunnen flappen. Ik heb nooit zo zeer begrepen waarom de halve school elke zin drie keer 'kanker' mag zeggen maar leerlingen er een drama van maken als een docent één keer 'hou je bek maar dicht' zegt.

Ja, de docent heeft het recht dat te zeggen. Het is niet netjes maar kijk eerst eens naar je eigen taalgebruik en gedrag voordat je anderen veroordeelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo is het!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen al een plus omdat je zelf leraar bent (maar ook voor je antwoord natuurlijk).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, als mijn pubers hier thuis over ' rechten' beginnen, wijs ik ze altijd eerst eens even op hun plichten;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jeej! + Leraren zijn ook mensen en hebben dus het recht om af en toe boos te worden.
jodyenboyke
12 jaar geleden
Dikke plus, en die K-woorden.....vreselijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ als ik kon stemmen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, inderdaad, ze willen zelf alles doen wat God verboden heeft maar owee als ze er zelf de dupe van worden....zijn het ineens nog heeeeele kleine huilende pubertjes. Mooi gezegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het oneens met je antwoord om de volgende twee redenen. Ten eerste heb je als leraar een voorbeeldfunctie, daar past 'hou je bek' niet tussen. Daarnaast verlies je als docent met dit soort taalgebruik je geloofwaardigheid. Zo uit je slof schieten tegen kinderen is mijns inziens een duidelijk teken van zwakte.
"De leerlingen doen het, dus waarom zouden de leraren het niet mogen?" vind ik overigens een uitermate kinderachtige en onprofessionele gedachte die niet getuigd van geschiktheid voor dit vak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens Bliets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee dus bek dicht houden is maatschappelijk geaccepteerd bij deze...

Andere antwoorden (16)

Ik denk het wel, ze zegt het niet zomaar dus je lokt het wel uit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, waarom niet? Het is niet erg netjes, maar het is ook niet beledigend of iets dergelijks.
12 jaar geleden
Het is niet zulk fraai taalgebruik. Maar een leerkracht zal dat nooit eerder zeggen, dan nadat ze op een grove manier dwars is gezeten. Zoek de oorzaak in de eerste plaats bij jezelf en neem het jezelf kwalijk dat je haar ertoe hebt gebracht.
Ga met haar praten!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schelden is bij wet niet verboden, maar om het een recht te noemen gaat misschien ver. Het is in ieder geval onbeleefd en een slecht voorbeeld vanuit de leraar. Indien een leraar dit zou zeggen kan hij zijn geduld blijkbaar niet goed bewaren.

Je kunt er hooguit mee naar een decaan mee stappen, eventueel met klasgenoten die je verhaal kunnen bevestigen. Wat dit voor gevolgen heeft bepaalt diegene dan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Mocht het echter zo zijn, dat jij hiervoor aanleiding hebt gegeven door bv. herhaaldelijk door de les te praten, dan zul je van de decaan geen gelijk krijgen.

Zoals hierboven al is gezegd: Waarschijnlijk zegt deze docent dit niet zomaar en is er wel iets aan vooraf gegaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn geen wettelijke regels omtrent het taalgebruik van docenten, er zullen hooguit regels door de school zelf gesteld kunnen zijn.
Het is dus niet verboden, hoewel het geen fatsoenlijk taalgebruik is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat recht heeft de docent, hou je bek is nog oke, maar als het verder dan dat gaat mag het niet volgens de wet.

zelf vind ik het niet kunnen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een docent heeft dat recht niet! Nee zelfs niet als je het daar naar hebt gemaakt. Een docent heeft een voorbeeld functie, en zulk taalgebruik hoort daar niet bij, als de docent het gaat gebruiken dan zullen leerlingen dat onderling ook wel doen. Een leraar heeft het recht om maatregelen te nemen om de orde in de les te handhaven maar ''houd je bek nou maar'' e.d. hoort wat mij betreft daar niet bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is geen 'recht' of 'onrecht' in deze kwestie.

Als een docent het nodig acht om zo'n opmerking te maken, moet je je eerder afvragen hoe dat kan in plaats van de zeuren op de leerkracht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Officieel mag het niet maar het beste is om er met je leraar of mentor mee over te praten, ik had zelf ook zo'n leraar die mij de hele tijd uitschold maar nadat ik het tegen mijn mentor zei doet hij echt gewoon aardig tegen me
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier ook een leerkracht. Ik heb het zelf nooit gezegd omdat ik het ongepast vind om op die manier kalmte te creëren, maar ik kan me zeer zeker voorstellen dat het 'in the heat of the moment' wél eruit flapt.
Om respect te kunnen krijgen moet je het zelf ook geven en er is geen enkele leerkracht die vanuit het niets zomaar 'hou nou je bek maar dicht' tegen je zegt.
Ik ben er bijna zeker van dat er hier heel wat meer aan vooraf is gegaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een aantal jaar geleden heb ik als Limburger les gegeven in Amersfoort. Ik zag dat je daar ook vandaan komt. Op een bepaald moment heb ik ook gezegd tegen de klas dat ze hun bekken dicht moest houden. De klas reageerde geschokt.

Ik denk dat het in het zuiden van Nederland normaler (niet normaal, maar wel normaler) is om dit te zeggen dat boven de rivieren. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit geschokt was als iemand dit tegen me zei. Tegenwoordig bezig ik dit ook niet meer, omdat ik weet dat het voor sommigen als beledigend wordt gezien, 'dieren hebben een bek, ik heb een mond'.

Een docent heeft het recht te zeggen wat hij of zij wil, zoals eenieder in Nederland, behoudens de wet. Als voorbeeldfunctie is het wel beter om wat doordachter met woorden om te gaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
*dan boven de rivieren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het wel lachen als een leraar dat zou zeggen. Misschien niet zo netjes, maar dan zie je maar weer dat leraren ook gewoon mensen zijn, ze zijn heus geen beatrix die je U moet noemen en ze zijn niet altijd slimmer als jij!

Maar alsnog, dit betekent niet dat je je leraar moet gaan verrot schelden en niet respecteren. Hij geeft les omdat hij mensen iets wil leren, waaronder respect en natuurlijk de lesstof, dus blijf hem maar gewoon U noemen. ^_^ Geef je het goede voorbeeld. (aangezien het nieuws van deze week, we mogen geen voornamen meer noemen tegenwoordig dus...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je tien keer om stilte hebt gevraagd in een klas met 30 pubers, als je twintig keer gewaarschuwd hebt op een nette manier, als je leerlingen er niet constant uit wilt sturen omdat ze respectloos en onfatsoenlijk zijn en maar doorkletsen terwijl jij les wilt geven, dan wil het wel eens helpen om grof te zijn, want net zoals hiervoor al gezegd werd, dan zijn ze met stomheid geslagen, en...........dus StiL!!

Het verdient geen schoonheidsprijs, maar soms zijn je middelen om een klas stil te krijgen en les te kunnen geven gewoon uitgeput en is je trukendoos leeg.

Misschien een goeie vraag: waarom kletsen leerlingen gewoon door terwijl een leraar om stilte vraagt om les te kunnen geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat de leraar geen natuurlijk overwicht heeft en dus niet geschikt is als leraar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wauw, jij zit vast niet in het onderwijs. Natuurlijk overwicht is een kerneigenschap van docenten, maar dat wil nog niet zeggen dat het zonder kernachtig optreden altijd herkend wordt door de leerling
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Correctie, ik heb even naar je profiel gekeken en gezien je leeftijd zit je waarschijnlijk nog wel in het onderwijs, maar dan aan de kant van de leerling. Ik wil niet met je gaan katten hoor, maar hoe lijkt het je om zelf eens als docent een klas stil te krijgen? Je hebt schoolervaring genoeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb goede en hele slechte leraren gehad, en het onderscheid zat 'm mijns inziens duidelijk in het natuurlijk overwicht. Sommige docenten keken je een keer boos aan en je durfde je mond niet meer open te trekken, andere docenten konden schelden en tieren wat ze wilden, niemand die erom maalde. Daarom heb je naar mijn mening geen natuurlijk overwicht als je het nodig vindt om te schelden en te schreeuwen en ben je dus geen goede leraar. Ik heb echter geen totaalplaatje van het onderwijs, dus om die reden moet ik mijn reactie enigszins nuanceren. Ik heb mijn opleiding genoten op een categoriaal gymnasium, waar het er, naar ik heb vernomen, heel anders aan toe gaat dat op een gemiddelde Vmbo-opleiding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het heeft vast ook met een stuk natuurlijk overwicht van de leerkracht te maken, zoals hier al eerder is gezegd. Want hoe kan het dan dat dezelfde klas met vervelende pubers, bij leerkracht A wel zonder al te veel moeite stil te krijgen is, en bij leerkracht B het altijd een zooitje in de klas blijft. Pas als bijna alle leerkrachten hetzelfde probleem hebben met de betreffende groep leerlingen, kun je uiteraard echt spreken van een vreselijk vervelende klas en zul je andere maatregelen moeten nemen eventueel in overleg met de ouders, al hoewel ik begrijp dat de ouders (ik hoop zelf niet zo te zijn) tegenwoordig vaak veel te soft zijn naar hun kinderen.
Ja.
Het recht wel.

Of dit formeel of niet is?
Informeel en in hoge mate.

Waarom?
Een docent is een leerkracht (LEER-KRACHT!).
Hij/zij hoort het voorbeeld te zijn en moet in alle situaties het hoofd koel houden.

Natuurlijk, het is menselijk om fouten te maken.. Maar als docent moet je wel 2x nadenken voordat je iets zegt.

Je kan de heer/mevrouw ook niks maken als ze het 1x'tje zegt (en ik zou ook niet weten waarom).

Maar als dit vaker gezegd word kan je naar de afdelingsleider en die zal dat dan oplossen.

En ik weet het niet zeker.. Maar volgens mij worden docenten ook wel ingelicht en getraind voordat ze op een school gaan werken, en weten ze wat ze moeten doen.

Conclusie:
1x kan geen kwaad,
2x, hmm.. Ok.
3x of meer, Dan heeft zij/hij het recht gewoon niet, omdat dit gedrag ongepast is en storend is voor het leerproces, en informeel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het zijn ook mensen die weleen het bloed onder hun nagels weg voelen vloeien omdat iemand dit eronder vandaan haalt natuurlijk.

van de andere kant moeten ze het goede voorbeeld geven. ze hebben het recht om er iemand uit te sturen als deze zich niet weet te gedragen naar herhaaldelijk waarschuwen.

dit kan heel prima op een normale toon en zonder frustratie (beter gezegd: irritantjes te laten blijken dat ze zich op de kast laat jagen en gefrustreerd raakt)

zelf zou ik het me laten zeggen in ieder geval (maar vind etteren dan ook geen sport) en reageren met "pardon, bent u de grip een beetje op uzelf kwijt misschien?

een leerkracht die zich zo op laat naaien vind ik persoonlijk niet zo geschikt omdat er nog andere opties zijn om wat duidelijk te maken wat een stuk meer verantwoord zou zijn (naar zowel de klas, als naar de persoon die zijn bakkes moet houden, als naar zichzelf)

een leerkracht heeft de klas en zichzelf in de hand te houden vind ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer je dan de leraar nu op een fout te betrappen? Hij/zij zal deze woorden echt niet als eerste waarschuwing hebben gebruikt, dus ik neem aan dat dit zeer terecht is!